Waarom was de grondwet van het prille België zo revolutionair? Hoe zette kunstenaar Jan Bucquoy Mao in zijn onderbroek? Hoeveel bloot is té bloot voor Instagram? Worden onze zeden losser of net preutser anno 2021? Verandert de tijd je eigen blik op wat kan en wat mag? Is humor altijd grappig? Staan censuur en vrije meningsuiting pal tegenover elkaar?
Weinig onderwerpen doorheen de geschiedenis hebben de gemoederen zo beroerd als het concept ‘censuur’. Ook speelkaarten en strips zijn vaak het onderwerp van verbod en protest geweest, nu nog. Met de gloednieuwe expo X, Censuur en Beeldcultuur slaan Stripgids en het Museum voor de Speelkaart de handen in elkaar voor een breed onderzoek naar dit fenomeen.
X confronteert en verbindt. De expo brengt uiteenlopende (kunst)werken samen om overeenkomsten te zoeken tussen lokale verhalen en wereldwijde fenomenen, tussen geschiedenis en actualiteit, tussen economie en politiek, tussen kunst en kitsch. Hoe ga je vandaag om met beelden uit het verleden die niet meer passen in een hedendaags referentiekader? Hoe proberen overheid en religie al eeuwenlang de goede (?) zeden te bewaren? Hoe bepalen economische belangen wat wel en wat niet getoond kan worden?
X biedt geen antwoorden, maar vragen. Het daagt de bezoeker uit om de eigen grenzen af te tasten, maar ook om de rollen om te draaien en zich te verplaatsen in het perspectief van “de ander”.
X, legt niet het zwijgen op, maar maakt expliciet plaats voor dialoog. Tot drie maal toe wordt een groep uitgenodigd voor een residentie in de tentoonstelling. Telkens nemen een cartoonist, een denker en een kunstenaar de groep mee in een creatief denkproces rond censuur. De resultaten van die sessies gaan deel uitmaken van de expo.
Met materiaal uit de collectie van het Museum van de Speelkaart, het Turnhoutse Stadsarchief en werk van o.a. Jan Bucquoy, Charel Cambré, Frommelrommel, Jef Geys, Tom Herck, Kim, Lectrr, Bert Lezy, Marvano, Jef Nys, Noortje Palmers & Jasper Declercq, Marc Sleen, Jakob Smits, Liliane Vertessen en vele anderen.