‘WE CAN CHANGE THE FUTURE’ of ‘OUR KAPITAL’. Dit zijn slechts enkele opschriften op broden die de kunstenares Sanne De Wolf bedenkt. Brood wint tijdens deze coronacrisis aan populariteit. Mensen grijpen terug naar ambachtelijke en traditionele producten. Er gaat ook meer aandacht naar samen tafelen. Een ideale gelegenheid voor een goed gesprek met een brood dat stof tot nadenken geeft.
Broodnodig - Sanne De Wolf
Sinds deze ‘lockdown’ levert de Sanne De Wolf wekelijks een andere tekst aan enkele artisanale bakkers in Beiroet, Damascus, Teheran, Antwerpen en Berlijn. Ze is daarmee niet aan haar proefstuk toe. “In 2017 deed ik een residentie in Iran”, vertelt De Wolf. “Ik passeerde daar dagelijks langs een bakkerij. De bloem en handelingen om het brood te maken, deden mij denken aan mijn atelier waar ik vaak met gips werk. De witte ruimte waar ze brood maken en verkopen, heeft voor mij iets sacraals. Een tentoonstellingsruimte is ook wit, maar daar bereik je een veel beperktere groep mensen dan in een bakker. Tijdens mijn verblijf in Iran besefte ik eens te meer dat ik met mijn werk een brede groep mensen wil aanspreken. Zo ontstond het idee om houten mallen met tekst te maken die een bakker in zijn brood kan drukken. Die opschriften richten zich tot plaatselijke conflictsituaties.”
“Bij het begin van de coronacrisis stelde ik vast dat een bakker ook in het westen een belangrijke rol speelt”, aldus De Wolf. “Vandaar dat ik nu ook hier teksten aan bakkers lever om via broden te verspreiden. Ik zie het als een tijdelijke actie die mensen kan raken. Intussen werk ik al drie jaar samen met een chef boulanger uit Antwerpen om kunstedities van broden te maken met teksten in ‘haut relief’. Door de crisis kan ik geen houten mallen maken. Daardoor ontstaat er geen druk in het brood, maar worden de teksten er met bloem of zaden op aangebracht. De tweede week koos ik voor ‘OUR KAPITAL’. Wat betekent ons kapitaal? Is dat enkel geld of ook de natuur, liefde, onze familie en vrienden? Het verwijst ook naar ‘Das Kapital’ van Karl Marx.”
“Ik wil mensen laten nadenken en een opening creëren voor een gesprek”, vervolgt De Wolf. “De media draait ons dol. Nu eens te meer is het belangrijk om kritisch te blijven. Waarom denken veel mensen in het Westen zo weinig na? We worden door het kapitalisme in slaap gewiegd. Dat maakt ons minder kritisch en volgzaam. De mensen in Iran leven onder een zwaar regime en zijn gedwongen om zich aan de regels te houden. Ze kunnen niet zomaar hun mening uiten, toch nemen ze niet zomaar alles aan. Integendeel, ze zijn kritisch en erg creatief in het vinden van oplossingen. Hun rijke geschiedenis aan poëzie en metaforisch taalgebruik is voor mij een inspiratiebron. Ze doen het ook noodzaak omdat ze zich zo kunnen uiten. Ik kies ook voor een poëtisch, indirect taalgebruik om op een stille manier iets in beweging te zetten. Onze samenleving heeft nood aan dagelijks brood, maar ook aan kunst als voedsel voor de geest.”
“Ik wil mensen laten nadenken en een opening creëren voor een gesprek”, vervolgt De Wolf. “De media draait ons dol. Nu eens te meer is het belangrijk om kritisch te blijven. Waarom denken veel mensen in het Westen zo weinig na? We worden door het kapitalisme in slaap gewiegd. Dat maakt ons minder kritisch en volgzaam. De mensen in Iran leven onder een zwaar regime en zijn gedwongen om zich aan de regels te houden. Ze kunnen niet zomaar hun mening uiten, toch nemen ze niet zomaar alles aan. Integendeel, ze zijn kritisch en erg creatief in het vinden van oplossingen. Hun rijke geschiedenis aan poëzie en metaforisch taalgebruik is voor mij een inspiratiebron. Ze doen het ook noodzaak omdat ze zich zo kunnen uiten. Ik kies ook voor een poëtisch, indirect taalgebruik om op een stille manier iets in beweging te zetten. Onze samenleving heeft nood aan dagelijks brood, maar ook aan kunst als voedsel voor de geest.”