Voor zijn tentoonstelling in het kader van 'Mind the Artist' in het Volkskundemuseum onderzoekt Pieter hoe de 19e eeuwse voorwerpen in de collectie zich verhouden tegenover zijn schilderijen. Hoe verhoudt een handgemaakt gebruiksvoorwerp zich tegenover een ‘kunstwerk’? Hoe kan een appreciatie voor tradities een plaats krijgen in een modern, inclusief discours? Wat is de verhouding tussen een artefact en een narratieve context? En, wat is de rol van het 'hyper-materiële' in een dominerend digitale wereld?
Pieter Chanterie (°1996) woont en werkt in Brussel en studeerde in 2018 af aan Luca School of Arts, Gent. Hij maakt kleine schilderijen, bas-reliëfs, tekeningen in boeken en laat deze media overlappen. De beelden exploreren hun karakteristieken als ‘object an sich’, maar ook als raam waarin vertellingen plaatsvinden.
Pieter creëert een universum van personages, scènes en tekens die meespelen in met elkaar verweven episodes. Zo bespelen popdiva’s naast preistengels de podia; een fusie van het fantastische en alledaagse, bezield door de hedendaagse beeldcultuur en de kunstgeschiedenis. Deze vertellingen laten zich niet simpelweg ontluiken. Het zijn eerder aanzetten van verhalen die in het maakproces een eigen leven beginnen leiden in de verf. Op deze manier manifesteren ze zich als een soort artefacten van nog te komen samenlevingen.