Het gerenommeerde Metropolitan Museum of Art plaatse in mei 394.000 meesterwerken downloadbaar en in grote resolutie op hun website. Zo stapt ook een van de grootste kunstcollecties ter wereld mee op de boot van de digitalisering in de oorlog tegen kunstwerken in lage resolutie die massaal op het web circuleren en de artistieke waarde van kunst geen goed doen.
Musea zijn traditioneel niet happig om op grote schaal hun collectie online open te stellen. Ze zijn bang voor inkomstenverlies en de dalende waarde van de originelen door het gemak waarmee de afbeeldingen kunnen ingezet worden voor commercieel gebruik. Als de grote kunsttempels ter wereld een gedigitaliseerde collectie online aanbieden, gaat het vaak om lage kwaliteit of slechts een beperkt deel van de collectie. De online collectie van het Smithsonian is zo’n voorbeeld.
Musea beseffen dat ze door die aanpak hun greep verliezen op de aanwezigheid van kunst op het web. Door zich protectionistisch op te stellen, verliezen ze hun functie als hoeders van het erfgoed wiens stempel belangrijk is om een meesterwerk te erkennen. Het succes van websites zoals Flickr of andere sociale media voor het delen van afbeeldingen zorgt voor een wildgroei aan digitale reproducties van kunstwerken, zonder dat het museum kan oordelen of die het werk optimaal representeren.
Het Google Art Project introduceerde op 1 februari 2011 een reusachtige hoeveelheid kunstwerken online in samenwerking met musea, culturele instellingen en archieven wereldwijd. In april 2012 werkte het project al met 151 musea samen. Ze bieden afbeeldingen in hoge resolutie die via de googlestreetviewtechniek voor een groot publiek virtueel te verkennen zijn. De rechten op de afbeeldingen blijven bij de musea zelf.