Hans Memling (Seligenstadt ts. 1430 en1440-Brugge 1494), Portret van een Man met een Munt (niet voor 1480). Olieverf op paneel, 31 x 23,2 cm (zonder niet-originele lijst). Inventarisnummer: 5. Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten.
De man, van middelbare leeftijd, is geschilderd in een landschap, in driekwart naar rechts gekeerd. Ondanks het feit dat de figuur een groot deel van het schilderij oppervlak in beslag neemt, werd nog een hele achtergrond uitgewerkt. Men merkt een riviertje of meer met zwanen en rechts zelfs een exotische palmboom. Onderaan houdt het personage een munt in zijn rechterhand. Daarop komt volgende tekst voor: "NERO CLAUD. CAESAR AVG. GERM. TR. P. IMPER.". Het zou een afbeelding zijn van een munt uit de oudheid, ten tijde van de Romeinse keizer Nero geslagen. Dit is de enige aanduiding die iets over de identiteit zou kunnen ontsluieren.
Voortgaande op deze gegevens, op het voorkomen van een palmboom en rekening houdend met het zuiders aandoende type van de geportretteerde hebben verschillende kunsthistorici gepoogd de man een naam te geven. Zo werd hij eerst met Nicole di Forzo Spinelli vereenzelvigd, een graveur van penningen die in 1499 in Lyon overleed. Vervolgens zag men in hem de Italiaanse medaillist Giovanni di Candida. Deze was tussen 1472 en 1480 verbonden aan het hof van de Bourgondische Hertogen en graveerde ondermeer medailles en munten voor Karel de Stoute en ter gelegenheid van het huwelijk van Maria van Bourgondië met Maximiliaan van Oostenrijk in 1477.
Anderen beweerden dat het ook een muntverzamelaar kan zijn gezien de antieke munt veeleer als een collectiestuk kan beschouwd worden. Het blijft echter gissen; noch de identiteit, noch de oorspronkelijke bestemming van het schilderij, dat steeds aan Memling werd toegeschreven, zijn gekend.