Het internet en de sociale netwerksites zijn de laatste jaren deel gaan uitmaken van ieders leven. Statusupdates posten, commentaren geven op berichtjes en trefwoorden of ‘tags’ toekennen aan foto’s behoren tot de cultuur van alledag. De idee dat al die taggende jongeren en ouderen wel eens zouden kunnen worden ingezet om de eigen museumwerking te ondersteunen, vormde de aanleiding voor een pilootproject rond ‘crowdsourcing’ van het Huis van Alijn.
Het Gentse Huis van Alijn is in het bezit van tienduizenden afbeeldingen die ze op regelmatige basis tentoonstelt rond thema’s zoals ‘Hun schoonste dag’. Het gedetailleerd beschrijven van al die foto’s, postkaarten en prenten is niet alleen een tijdrovend werkje, het ontbreekt de museummedewerkers soms aan de encyclopedische kennis om er de juiste trefwoorden aan toe te kennen. Daarom besloot het voormalige Museum voor Volkskunde als eerste in Vlaanderen een beroep te doen op de kunde en kennis van het volk. Iedereen die dit wilde kon als ‘supertagger’ aan de slag om 3.000 beelden online te voorzien van interessante metadata zoals plaatsbeschrijvingen, dateringen en namen. Want bij crowdsouring – in het Nederlands vrij vertaald als uitbesteden aan de massa – geldt het principe dat vele handen het werk licht maken en dat een groep meer weet dan een individu. Zo boort het museum niet alleen een bredere bron van expertise aan, de tags zorgen er tevens voor dat de collectie zelf duidelijker aanwezig is op het internet omdat de beschreven foto’s nu kunnen verschijnen in de resultaten van zoekmachines.