Musea, archieven en andere culturele instellingen hebben schatten in huis. Niet alleen bezitten ze schitterende collecties, ze hebben ook databanken vol nuttige informatie. Daarin registreren ze bijvoorbeeld de kunsthistorische context van hun objecten, maar evengoed de contactgegevens of reacties van bezoekers of financiële feiten. In deze digitale tijd zijn dergelijke data erg waardevol, zeker als die met zoveel mogelijk mensen kunnen worden gedeeld.
Het aanmaken of verzamelen van deze metadata kost tijd en geld. Daarom is niet elke instelling bereid om deze vrij te grabbel te gooien op het net. Toch gaan er steeds meer stemmen op om deze kennis voor iedereen beschikbaar te maken. In Nederland is er zelfs een netwerk van cultuurprofessionals, ontwikkelaars, designers en auteursrechtspecialisten dat culturele organisaties wil ondersteunen bij het vrijgeven van hun collectiegegevens. Op die manier willen ze de ontwikkeling van innovatieve toepassingen stimuleren die cultuur voor een breder publiek toegankelijk maken. Open Cultuur Data zoals dit initiatief heet opereert dan ook onder de slogan ‘delen, verbinden, verrijken’.