Als u van mooie boeken houdt, dan kan ik u dit alvast aanraden. Een op royaal en toch hanteerbaar formaat ingebonden boek met een verhelderend essay van Marc Ruyters en bijzonder interessante en goede illustraties. De vormgeving is van Thomas Soete en die verdient hiervoor een flink applaus. Of Jan Vanriet één van onze belangrijkste kunstenaars is zoals de promotiefolder beweert, wil ik even in het midden laten. Feit is dat u en ik het werk van deze kunstenaar via dit boek beter kunnen duiden en waarderen.
In een eerste deel, gedrukt op grijs getint papier, geeft Mark Ruyters een zeer bevattelijke en toegankelijke benadering van de kunstenaar en zijn kunst, iets wat zeer erg te waarderen valt. Geen jargon waar de gemiddelde lezer even zijn Dikke Van Dale moet bij raadplegen, maar gewoon in verstaanbare taal zeggen waar het op aankomt.
Achtereenvolgens schetst hij de invloedsferen die mee het werk van de kunstenaar hebben bepaald. De oorlog bijvoorbeeld waar hij al van kindsbeen af mee is geconfronteerd via de verhalen van en de belevenissen van zijn ouders. Die hebben mekaar ontmoet in een concentratiekamp, dat kan je niet zomaar opzijzetten. Dat Vanriet sterk wordt aangesproken door oorlogssituaties is in zijn hele oeuvre na te gaan. Ook het sterke engagement dat van zijn beide ouders uitging is niet aan hem voorbij gegaan zonder sporen na te laten. Het zit hem duidelijk in de genen. Het is ook omwille van dat engagement dat hij wellicht bij een breder publiek bekendheid geniet. In zijn werk vinden we dikwijls een aanklacht tegen elke vorm van machtsmisbruik. Het gaat zowel over machtsmisbruik op macro- als microniveau, maar ook over bij ons minder gecontesteerde feiten als de executie van Ceaucescu of het bombardement van Belgrado door de NAVO. Het raakt hem diep en persoonlijk hoe mensen met andere mensen omgaan en dat uit zich in zijn oeuvre.
In een bepaalde periode is zijn engagement via literaire weg tot uiting gekomen, hij schreef in tal van literaire tijdschriften maar ook voor Avenue en Panorama. Hij organiseerde in 1968 mee de Anti-Censuur-Avond, een manifestatie die heel wat schrijvers en kunstenaars op de been bracht. Via die literaire weg kwam als vanzelf de in ruime kring bekende illustrator Vanriet voor de dag.