U bent hier

Antwerpen

OKV plus 2001.2
 
Recht op antwoord: van de gewezen schepen aan de conservator-arbeider 
In OKV-plus 2001/1, gepubliceerd begin februari 2001, verscheen op pagina 7 een artikel van Paul De Moor, een artikel dat de weerslag is van een gesprek met Staf Thomas, conservator van het stedelijk museum Het Toreke in Tienen. 
Stalenboek katoendrukkerij Voortman-Société Anonyme Texas, Gent, ca.1880

Sinds enkele jaren is het ModeMuseum één van de uithangborden van de Provincie Antwerpen en sinds de opening in 2002 heeft het al een stevige plaats veroverd in het Antwerpse museumlandschap. En het feit dat het MoMu onderdak gekregen heeft in de ModeNatie betekent dat mode een vaste stek heeft in de provincie Antwerpen.

Museum Albert Van Dyck in Schilde

Twintig jaar lang heeft Albert Van Dyck in Schilde gewoond en gewerkt, tien jaar geleden werd er een museum met zijn ateliernalatenschap geopend. De schenking-onder-voorwaarden aan de Staat wordt er tentoon gesteld in een nieuwbouw, die ook de bibliotheek en het gemeentehuis van Schilde herbergt. 

Vlaams Dorp van Luc Tuymans

Vlaams Dorp is een schilderij van Luc Tuymans uit de collectie van de Vlaamse Gemeenschap. Het werk is in bruikleen gegeven aan het MuHKA in Antwerpen.Luc Tuymans (Mortsel, °1958) schilderde het werk in 1995, in een reeks die Heimat heette. De reeks maakte veel ophef.

De schilderijen van Nele Tas

Er mag en kan opnieuw geschilderd worden in Vlaanderen. Tentoonstellingen volgen elkaar op en de academies hebben succes. In Antwerpen studeerden vorig jaar meer dan tien schilders af, de meerderheid vrouwen. Een van hen is Nele Tas die sindsdien regelmatig tentoonstelt en van de ene opening naar de andere holt.

 

Begijnhoven in Vlaanderen

De problematiek en de ontstaansgeschiedenis van de begijnenbeweging is vrij complex. Niettegenstaande veelvuldig onderzoek terzake blijven nog steeds enkele vragen niet volledig beantwoord. Openbaar Kunstbezit Vlaanderen wijdt een themanummer aan de begijnhoven in Vlaanderen.

Maatschappij en maatschappijbeeld - Jean-Pierre Cluysenaar

Tot op de dag van vandaag wordt het blijkbaar voor mogelijk gehouden dat het gehele 19e-eeuwse bouwpatrimonium stelselmatig wordt vernietigd. De oorzaak van deze sloopwoede ligt ongetwijfeld in het feit dat velen de 19e eeuw beschouwen als een periode zonder architecturaal belang, gekenmerkt door een schromeloos stijlenplagiaat.

Een straat volgens de regelen der kunst

'Het is normaal dat men voor de aanleg van straten en pleinen naar bepaalde regels zoekt. Zo kan men eenvoudigweg stellen dat de architectuurvormen de letters zijn van het alfabet, dat de huizen de woorden zijn en de straten de zinnen vormen. Zij moeten zo juist, zo elegant en zo welluidend mogelijk klinken', beweert een 19e-eeuws stedebouwkundig theoreticus.

Museum Antoine Wiertz, Brussel

'Die knaap is een reus.' Deze bedenking liet Bertel Thorwaldsen zich ontvallen toen hij het grote doek van Antoine Wiertz zag, 'Grieken en Trojanen vechten om het lichaam van Patroklos'. De Belgische schilder exposeerde het in 1836 in zijn atelier te Rome. In deze stad vertoefde hij van 1834 tot 1837 en had hij het pronkstuk geborsteld. 

Abonneren op RSS - Antwerpen