U bent hier

wandtapijt

Portret van Margaretha van Oostenrijk door Bernard van Orley

Met de monografische tentoonstelling gewijd aan Bernard van Orley in BOZAR worden zijn werken verzameld op de plaats waar ze circa vijfhonderd jaar geleden ontstonden: Brussel. Curatoren Véronique Bücken (KMSKB) en Ingrid de Meûter (KMKG) geven deze belangrijke schilder en ontwerper van tapijten (eindelijk) de aandacht die hem toekomt.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Kunst voor das reich

De Tweede Wereldoorlog bracht zoveel gruwel met zich mee dat het bijna infaam is om over kunst te spreken. En toch heeft zich in die periode, tussen alle ravage en deportaties door, een grootscheepse kunstdrainage naar het Derde Rijk voorgedaan. 

Dromen zijn geen bedrog. Terwijl bij onze musea de belangstelling voor de abstracte kunst van eigen bodem pas recent is gegroeid, slaagt een privé-initiatief er al jaren in een coherent beeld ervan op te hangen, in een stijlvolle omgeving bovendien. Ontdek FIBAC in Berchem. FIBAC staat voor: Filips Ingrid Belgian Art Center.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Utopia

Vijfhonderd jaar geleden, in december 1516, komt Utopia van Thomas More (1478 – 1535) voor het eerst van de Leuvense drukpers. Het boek geeft een gedetailleerd beeld van een volmaakte, fictieve samenleving op een eilandje ergens in de verre ‘Nieuwe Wereld’. Het verhaal gaat vanuit Leuven de wereld rond, in een groot aantal uitgaven en vertalingen. 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Vlaamse Wandtapijten

Wandtapijten waren eeuwenlang een van de topproducten van Vlaanderen. De doctoraalscriptie 'Vlaamse wandtapijten. Productie en handel. De Oudenaardse familie Van Verren (1680-1740)' van Dr. Ingrid De Meûter, conservator van de wandtapijtencollectie van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Brussel werd herwerkt tot een nieuwe, rijk geïllustreerde, publicatie.

De zestiende eeuw is voor onze gewesten een bijzonder fascinerende episode. De Nederlanden zijn toen tot hun grootste bloei gekomen, maar tijdens de Opstand zijn de donkerste bladzijden van onze geschiedenis geschreven. Het is in die periode van ongebreidelde creativiteit dat we Michiel Coxcie moeten situeren. 

Barend van Orley - De Geschiedenis van Jacob

In dit zeer kostbaar tapijt komt de zin voor monumentaliteit en het ruimtegevoel van B. van Orley naar voren. Hij wist een goede en evenwichtige compositie op te bouwen. Het tapijt is gevuld, doch niet overladen. De fijne tekening en de raakheid van de lijn valt op. Vooral het fijnbesneden en expressieve gelaat van Rachel is bijzonder mooi. 

Abonneren op RSS - wandtapijt