U bent hier

potlood

Rembrand Portret van  Nicolaes van Bambaack

“Schatjes, pareltjes, lieverdjes…”  - Een Hollandse lente in Brussel: Begin februari opende een volledig gerenoveerde vleugel van het Oude Meesters Museum in Brussel. Een honderdtal schilderijen uit de Nederlandse Gouden Eeuw is er permanent te zien. De beste stukken uit deze belangrijke deelcollectie krijgen eindelijk de aandacht die ze al lang verdienen. 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Joke Raes

Wie het atrium van het nieuwe ziekenhuis in Eeklo binnenloopt, zal ongetwijfeld de wandkleden bewonderen die vier verdiepingen overspannen. Dit is het werk van Joke Raes, samen met een medestudente aan het HISK. Een project van een dergelijke omvang is niet voor iedereen weggelegd. Joke Raes is duidelijk niet bang voor een avontuur.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Odilon Redon Verhaeren

Emile Verhaerens zwarte trilogie is niet zijn meest gelezen werk. Nochtans zijn de snel opeenvolgende bundels – uitgebracht tussen 1887 en 1891 - behoorlijk fascinerend. In Les Soirs, Les Débâcles en Flambeaux noirs loeren dood, verval en vergankelijkheid voortdurend dreigend om de hoek. 

In 1971 lanceerde Linda Nochlin de legendarische vraag “Why have there been no great women artists?” Decennia lang discussieerden (vooral) vrouwen over de oorsprong, de reikwijdte en de consequenties van deze probleemstelling. Het feministisch denken gaf aanleiding tot het ontstaan van verschillende stromingen.

De roep van de Oriënt - Jean Portaels

Jean Portaels mag dan een van onze belangrijkste negentiende-eeuwse kunstenaars zijn, men kent zijn oeuvre vandaag nauwelijks. Met uitzondering voor de oriëntalistische werken, die tegen behoorlijke prijzen verkocht worden op grote kunstbeurzen zoals Tefaf, de Biennale in Parijs en Brafa. Onbekend is niet helemaal onbemind.

 

Rachel Vergison, de weduwe van Léon Spilliaert, verkocht tussen 1956 en 1960 een collectie van 150 tekeningen aan het Prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek in Brussel. Dit fonds zag quasi nooit het daglicht maar wordt ter gelegenheid van de aanhollende Spilliaerttentoonstelling uit de kast gehaald.

Openbaar Kunstbezit in de Zoo

De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (K.M.D.A.) werd gesticht op 21 juli 1843. Het initiatief ging uit van een groep Antwerpse burgers onder impuls van Frans Loos (1799-1871), de latere burgemeester. Hun doel was o.m. "de kennis der natuurlijke historie op een aangename wijze te verbreiden".

Het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst te leper

Sinds 1973 is de collectie van het PMMK voorlopig in de Lakenhalle te leper ondergebracht. Het ligt evenwel in de bedoeling van het Provinciebestuur een adequaat ingericht en uitgerust museum te verwezenlijken. Inhoudelijk biedt de collectie een overzicht van de moderne kunst in ons land vanaf de eeuwwisseling tot heden. 

Abonneren op RSS - potlood