U bent hier

olieverf

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Elisabeth Seldron

Anno 1728 is de nieuwe kerk van de kartuizerpriorij in Sint-Martens-Lierde voltooid. Aartsbisschop Thomas d’Alsace-Boussu en de Brugse bisschop Hendrik Jozef van Susteren wijden het sober classicistische gebouw. Het interieur is niet zo ingetogen als de buitenzijde laat vermoeden.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Gruuthuse Brugge

Eind mei 2019 opende een van Brugges mooiste monumenten opnieuw de deuren na vijf jaar van grondige restauratie en renovatie. In het vernieuwde Gruuthusemuseum komt de Brugse geschiedenis tot leven in het verhaal van een vijfhonderdtal collectiestukken.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Nationale Bank

Een centrale bank is doorgaans niet zomaar toegankelijk voor het publiek. Hetzelfde geldt voor haar kunstcollectie. Al sinds 1972 verzamelt de Nationale Bank van België hedendaagse kunst, maar wat gebeurt daarmee? Krijgen we die kunst ooit te zien? Nu wel. Met een tentoonstelling in de gerenoveerde lokettenzaal wil de Nationale Bank een deel van haar collectie ontsluiten.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Bruegel Bokrijk

In 1969 vierde men in Vlaanderen het jubileum naar aanleiding van het 400-jarig overlijden van Pieter Bruegel de Oude. Wat weinigen weten is dat het Openluchtmuseum Bokrijk toen al in de ban was van Bruegel.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Bruegel

Tijdens Pieter Bruegels jubileumjaar – hij stierf 450 jaar geleden – viert men in BOZAR ‘de eeuw van Bruegel’ met een uitstekende tweeakter. Hoofdact is de monografische expo rond Bernard van Orley (ca. 1488-1541). Gelijktijdig loopt Prenten in de eeuw van Bruegel. 

Rembrand Portret van  Nicolaes van Bambaack

“Schatjes, pareltjes, lieverdjes…”  - Een Hollandse lente in Brussel: Begin februari opende een volledig gerenoveerde vleugel van het Oude Meesters Museum in Brussel. Een honderdtal schilderijen uit de Nederlandse Gouden Eeuw is er permanent te zien. De beste stukken uit deze belangrijke deelcollectie krijgen eindelijk de aandacht die ze al lang verdienen. 

Portret van Margaretha van Oostenrijk door Bernard van Orley

Met de monografische tentoonstelling gewijd aan Bernard van Orley in BOZAR worden zijn werken verzameld op de plaats waar ze circa vijfhonderd jaar geleden ontstonden: Brussel. Curatoren Véronique Bücken (KMSKB) en Ingrid de Meûter (KMKG) geven deze belangrijke schilder en ontwerper van tapijten (eindelijk) de aandacht die hem toekomt.

Wie Vlaamse meesters in hun natuurlijke habitat wil bezoeken, rijgt de aangename verrassingen aan elkaar. Na de verliefde Antoon van Dyck in Zaventem en de ten onrechte vergeten Theodoor van Loon in Scherpenheuvel, rekende ik niet meer op een even grote ontdekking. Maar toen we het dorpsplein van Watervliet opreden...

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Odilon Redon Verhaeren

Emile Verhaerens zwarte trilogie is niet zijn meest gelezen werk. Nochtans zijn de snel opeenvolgende bundels – uitgebracht tussen 1887 en 1891 - behoorlijk fascinerend. In Les Soirs, Les Débâcles en Flambeaux noirs loeren dood, verval en vergankelijkheid voortdurend dreigend om de hoek. 

In 1971 lanceerde Linda Nochlin de legendarische vraag “Why have there been no great women artists?” Decennia lang discussieerden (vooral) vrouwen over de oorsprong, de reikwijdte en de consequenties van deze probleemstelling. Het feministisch denken gaf aanleiding tot het ontstaan van verschillende stromingen.

Pagina's

Abonneren op RSS - olieverf