U bent hier

houtskool

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Thanh Long Lam

Thanh Long Lam heeft zijn atelier op een wel uitzonderlijke plek. Hij huist tijdelijk in een torenkamer van het charmant kasteel Borluut in Sint-Denijs-Westrem. Zelf woont en werkt hij in Deinze, want het kunstenaarsbestaan is niet lucratief genoeg om van te leven. Maar Long is een harde werker.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Maaike Leyn

Een rustige buurt met karaktervolle rijwoningen in de omgeving van de Oostendse hippodroom, daar woont Maaike Leyn, een boeiende kunstenares en nog veel meer.

Tiemke Gauderis Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

Tiemke Gauderis (°1984) is geboren en getogen in Oostende. “Voor zover ik me kan herinneren heb ik altijd graag getekend,” zegt ze. Als kind ging ze met haar oudere broer naar het kinderatelier in het toenmalige Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, nu Mu.ZEE. Ze heeft er een warme herinnering aan.

Tekenen vandaag

Wat is een tekening? Vroeger kon je deze vraag beantwoorden door te verwijzen naar de gebruikte materialen (houtskool, pastel, enzovoort). Vandaag is dat niet meer mogelijk. Het aantal gebruikte materialen is vrijwel onbeperkt. 

 

Rinus Van de Velde woont en werkt in Antwerpen en Gent. Zijn werk kent een steile opgang. Zijn rustige gedrevenheid leidt tot een onverdroten productie van ingrijpende houtskooltekeningen die de kunstliefhebbers niet onberoerd kunnen laten. 

Openbaar Kunstbezit in de Zoo

De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (K.M.D.A.) werd gesticht op 21 juli 1843. Het initiatief ging uit van een groep Antwerpse burgers onder impuls van Frans Loos (1799-1871), de latere burgemeester. Hun doel was o.m. "de kennis der natuurlijke historie op een aangename wijze te verbreiden".

Roger Raveel en zijn keuze uit het Museum voor Schone Kunsten in Gent

Een aflevering van Openbaar kunstbezit Vlaanderen die Roger Raveel zelf samenstelde met tien werken van zijn keuze uit de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten in Gent.

Constant Permeke - De Bedelaar

Bij de bespreking van Permeke's allermenselijkst schilderij Het Afscheid, roemden wij hem als de grootmeester van het Vlaams expressionisme. Is hij een schilder van uitzonderlijk formaat, hij is niet minder groot als tekenaar. Was hij een man met een ongelooflijk sterk, scheppend instinct, waardoor zijn schilderijen als 't ware vanzelf uit zijn penseel vloeiden.

Abonneren op RSS - houtskool