U bent hier

Doek

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Elisabeth Seldron

Anno 1728 is de nieuwe kerk van de kartuizerpriorij in Sint-Martens-Lierde voltooid. Aartsbisschop Thomas d’Alsace-Boussu en de Brugse bisschop Hendrik Jozef van Susteren wijden het sober classicistische gebouw. Het interieur is niet zo ingetogen als de buitenzijde laat vermoeden.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Nationale Bank

Een centrale bank is doorgaans niet zomaar toegankelijk voor het publiek. Hetzelfde geldt voor haar kunstcollectie. Al sinds 1972 verzamelt de Nationale Bank van België hedendaagse kunst, maar wat gebeurt daarmee? Krijgen we die kunst ooit te zien? Nu wel. Met een tentoonstelling in de gerenoveerde lokettenzaal wil de Nationale Bank een deel van haar collectie ontsluiten.

Rembrand Portret van  Nicolaes van Bambaack

“Schatjes, pareltjes, lieverdjes…”  - Een Hollandse lente in Brussel: Begin februari opende een volledig gerenoveerde vleugel van het Oude Meesters Museum in Brussel. Een honderdtal schilderijen uit de Nederlandse Gouden Eeuw is er permanent te zien. De beste stukken uit deze belangrijke deelcollectie krijgen eindelijk de aandacht die ze al lang verdienen. 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Maaike Leyn

Een rustige buurt met karaktervolle rijwoningen in de omgeving van de Oostendse hippodroom, daar woont Maaike Leyn, een boeiende kunstenares en nog veel meer.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Kunst voor das reich

De Tweede Wereldoorlog bracht zoveel gruwel met zich mee dat het bijna infaam is om over kunst te spreken. En toch heeft zich in die periode, tussen alle ravage en deportaties door, een grootscheepse kunstdrainage naar het Derde Rijk voorgedaan. 

De tentoonstelling restauratie I REVELATIE in het Caermersklooster illustreert hoe de restaurateurs van de buitenluiken van het Lam Gods de echte Van Eyck hebben ontdekt.

 

In 1971 lanceerde Linda Nochlin de legendarische vraag “Why have there been no great women artists?” Decennia lang discussieerden (vooral) vrouwen over de oorsprong, de reikwijdte en de consequenties van deze probleemstelling. Het feministisch denken gaf aanleiding tot het ontstaan van verschillende stromingen.

Zilver op tafel - Vlaams tafelzilver van de 16e tot de 18e eeuw

Tijdens de middeleeuwen bestond het tafelgerei in hoofdzaak uit houten en ceramische voorwerpen. Benen en hoornen stukken of onderdelen kwamen eveneens voor, maar ook metaal werd aangewend. Uiteraard waren meslemmers van ijzer, later van staal en geleidelijk werd meer gebruik gemaakt van allerlei koperen en tinnen gerei.

Jacob Jordaens

Misschien leerde ook u het werk van Jordaens kennen op grootmoeders koekentrommel: Soo d'oude songen (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen) of De koning drinkt (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel) waren lange tijd even populaire dekselversieringen als Rembrandts Nachtwacht in gedreven koperkleurig blik. 

Vijf eeuwen dorpslandschap

Om meteen maar een in de geest van menig kunstliefhebber diffuus aanwezig misverstand uit de weg te ruimen: het eigenlijke dorpslandschap, het gezicht op een of andere agrarische nederzetting - dit wil zeggen een door hun inplanting rond een kerkje, plein of dries, heel duidelijk hun samenhorigheid verradende groep landelijke woningen.

Pagina's

Abonneren op RSS - Doek