U bent hier

Verlat Charles

Farasyn - Een kapitaal stuk voor Antwerpen

Het schilderij De oude vismijn in 1882 van Edgard Farasyn, een stuk uit de collectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen, is recent behandeld in het restauratieatelier van het museum. Dit was meteen de aanleiding voor een diepgaand onderzoek naar het ontstaansproces van het schilderij. 

OKV 2005.2 tento

Beelden voor 'Belgische' helden - Placenta: de moederkoek werpt haar vrucht - Lieve Watteeuw: boekenchirurge en pleitbezorgster - Stedelijk Museum Diest: schatten in de kelder - Ensor tot Bosch - Scherpenheuvel: Pelgrims en Keerskatten - Memling en het portret - Visionair BelgiĆ« - Jommeke: vijftig jaar jong -  Mechelen: stad in vrouwenhanden

350 jaar Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen

Tot voor kort werden kunstacademies nogal meewarig bekeken door de actoren van de hedendaagse kunstwereld. De hedendaagse kunst leek zich voorgoed bevrijd te hebben van de academische ballast en van klassieke vaardigheden als tekenen, boetseren en schilderen. 

Openbaar Kunstbezit in de Zoo

De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (K.M.D.A.) werd gesticht op 21 juli 1843. Het initiatief ging uit van een groep Antwerpse burgers onder impuls van Frans Loos (1799-1871), de latere burgemeester. Hun doel was o.m. "de kennis der natuurlijke historie op een aangename wijze te verbreiden".

Dieren als model - Het dier in de Vlaamse schilder- en beeldhouwkunst

Altijd al heeft de mens veel met het dierenrijk te maken gehad. Soms is het dier zijn prooi, maar soms ziet het dier in hem een prooi en moet hij zich ertegen verweren. Hij heeft ingegrepen in de leefgewoonten van sommige diersoorten en heeft geleerd hoe van hun diensten gebruik te maken.

Abonneren op RSS - Verlat Charles