U bent hier

van Utrecht Adriaen

Het Museum van Vlaanderen, op de berg van Kassel, toont een prachtig overzicht van de Vlaamse dierenschilderkunst in de zestiende en zeventiende eeuw. De tentoonstelling is nog groter dan ‘Vlaanderen en de zee’ en neemt bijna alle zalen in beslag.

Het schilderen van vogels vergt specifieke en specialistische vaardigheden. We moeten dan ook over een aparte schilderdiscipline spreken. Het is een vak dat met veel toewijding geleerd moet worden. Om op uitmuntende wijze vogels te kunnen schilderen, is men genoodzaakt om ze grondig te bestuderen en de eigen technische vaardigheden te vervolmaken.

De Sint-Pietersabdij te Gent

De Sint-Pietersabdij is in meer dan één opzicht een monument uit de Vlaamse geschiedenis. Op Europees vlak behoort ze tot de middelgrote kloosters die een rol van betekenis hebben gespeeld, zonder ooit de rijkdom, invloed of faam van toonaangevende kloostercentra als Sankt-Gallen, Saint-Denis, Fulda, laat staan Cluny, te benaderen.

Zilver op tafel - Vlaams tafelzilver van de 16e tot de 18e eeuw

Tijdens de middeleeuwen bestond het tafelgerei in hoofdzaak uit houten en ceramische voorwerpen. Benen en hoornen stukken of onderdelen kwamen eveneens voor, maar ook metaal werd aangewend. Uiteraard waren meslemmers van ijzer, later van staal en geleidelijk werd meer gebruik gemaakt van allerlei koperen en tinnen gerei.

Georg Flegel - Stilleven met kalfsbout

Van een goed stilleven wordt vereist dat er niet te veel objecten in worden afgebeeld. Aangezien elke vrucht of groente, elk voorwerp of dood dier in de ogen van de kunstenaar een individualiteit heeft verworven en hij de aandacht van de toeschouwer voor elk afzonderlijk vraagt, mag hij hun aantal niet te hoog laten oplopen.

Abonneren op RSS - van Utrecht Adriaen