U bent hier

van Scorel Jan

De zestiende eeuw kunnen we niet vergelijken met de vijftiende eeuw, toen de Brugse schilderkunst de invloed van Jan van Eyck, Hans Memling en Gerard David onderging. Die situatie maakt de zestiende eeuw in Brugge minder gekend. Het is één van de doelen van de tentoonstelling Pieter Pourbus en de vergeten meesters om daar verandering in te brengen.

Dit OKV-themanummer bezoekt vijftien musea. Het merendeel ligt in het departement le Nord, een paar liggen er net buiten. Wat ze gemeen hebben is een interessante, soms te weinig gekende, collectie Vlaamse kunst. De rondrit door Frans-Vlaanderen start aan de kust.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Lam Gods

Vier jaar lang werkte een team van acht restauratoren aan de conservatie en restauratie van de buitenzijde van ‘De Aanbidding van het Lam Gods’. Het project werd gefinancierd door de Vlaamse Overheid (80 %) en door het Fonds Baillet-Latour (20 %). Het resultaat is ingrijpender dan gelijk welke specialist ooit had kunnen vermoeden.

De zestiende eeuw is voor onze gewesten een bijzonder fascinerende episode. De Nederlanden zijn toen tot hun grootste bloei gekomen, maar tijdens de Opstand zijn de donkerste bladzijden van onze geschiedenis geschreven. Het is in die periode van ongebreidelde creativiteit dat we Michiel Coxcie moeten situeren. 

Het Palais Curtius in Luik geeft, tot ver in het voorjaar van 2012, onderdak aan twee tentoonstellingen gewijd aan oude kunst. Een eerste luik schetst de wereld van prins-bisschop Ernst van Beieren, een tweede deel spitst zich toe op Spaans glaswerk.

Wie vandaag het kasteel van Gaasbeek bezoekt, moet bedenken dat het nog slechts een klein stukje betreft van wat eens een van de belangrijkste heerlijkheden van Brabant was.
Het Rubenshuis

Het Rubenshuis is thans een museum. De naoorlogse generatie heeft het nooit anders gekend. Ook elders kregen grote cultuurhelden een dergelijk monument. Om het bij de kunstschilders uit de renaissance en barok te houden: het Rembrandthuis in Amsterdam, de Casa Buonarroti in Florence, dat van Rafaël in Urbino...

Meesterschap en mecenaat - Vlaamse schilders in dienst van Habsburg

In 1477 treedt aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk (1459-1519) in het huwelijk met Maria van Bourgondië (+1482). Deze gebeurtenis verenigt het Habsburgse vorstenhuis met het Bourgondische hof en luidt voor de Zuidelijke Nederlanden een nieuw hoofdstuk in. 

Jacob Cornelisz. van Amsterdam - De calvarie

De 'Calvarie' vermag wellicht niet onze aandacht onmiddellijk gespannen te houden door een aangrijpende uitbeelding van ideale schoonheid of van diep menselijke tragiek. In het kader van de 16de-eeuwse Nederlandse schilderkunst reikt zijn betekenis niet verder dan die van een aantrekkelijk stuk.

Onbekend Meester - Portret van jonge man

Wanneer men de schilderkunst der Lage Landen in de 16de eeuw overschouwt, valt het op dat voornamelijk in het landschap en in het portret de inheemse, realistische traditie bestendigd wordt, waar in de toendertijd hoger aangeslagen godsdienstige, mythologische en historische genres navolging van de Italiaanse kunst overheerst. 

Abonneren op RSS - van Scorel Jan