U bent hier

Van Doesburg Theo

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Klimt Bozar

1918 is het jaar waarin aan de Groote Oorlog eindelijk een einde komt. In Oostenrijk is er veel meer aan de hand: het einde van het keizerrijk en de dood van een aantal vooraanstaande kunstenaars. De meest beroemde onder hen is Gustav Klimt (1862-1918), het boegbeeld van de Weense avant-garde. Is dit een eindpunt of de wissel van de wacht?

Totnogtoe bleef de rol van de Belgische kunstenares Marthe Donas in het modernisme van de vorige eeuw wat onderbelicht. Een meeloopster of toch meer dan dat? Die onduidelijkheid wordt met de tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten in Gent overtuigend van tafel geveegd. 

Verbeelding op schaal - Maquettes in het STAM

In onze kindertijd speelden we met kleine gebouwen en met plastic blokjes construeerden we poppenhuisjes en kastelen. Het succes van LEGO is een glashelder bewijs dat het bedenken en het bouwen één van de grote aspiraties van de mens is. Maar men werkt ook omgekeerd: ontwerpers maken iets op schaal in de hoop ooit tot een 1 op 1 uitvoering te komen.

OKV plus 2001.1

Spoor 44, 75 jaar op het spoor van de toekomst - Duitse kitsch in het slachthuis (Körperwelten) - Verstilde schoonheid (Lilie Dujourie) - "Gebroed" Dubbelexpo van Peter Buggenhout en Berlinde De Bruyckere - Kunstschatten uit het Russische keizerrijk te Brussel - Frans M. Olbrechts (1899-1958): Op zoek naar kunst in Afrika - Broodhuis, museum van de stad Brussel...

Op een plek waar je het niet verwacht, bijna verborgen in het centrum van de kleine verstedelijkte Vlaamse faciliteitengemeente Drogenbos, ligt het FeliXart Museum. Het moderne witte gebouw domineert een domein van anderhalve hectare, de groene long van de gemeente. 

Het was een tijdje geleden, maar onze eerste abstracten staan weer in het zonnetje, ditmaal in het MSK Gent, niet meteen de plek waar zij hun grootste successen behaalden. “Het is een beetje uit de hand gelopen,” verontschuldigt curator Johan Desmet zich. 

Affichekunst

Nogal wat kunstliefhebbers koppelen het begrip "affiche" automatisch aan Parijs en aan de namen van Jules Chéret, Henri de Toulouse-Lautrec en Alphonse Mucha. De wieg van de affichekunst stond inderdaad in de toenmalige economische en culturele hoofdstad en het nieuwe genre kwam tot bloei in wat wij nu gemakshalve de "Belle Epoque" noemen. 

Meubelobjectkunst: een meubel apart

Meubel, object en kunst. Samengevoegd vormen deze drie begrippen een vrij recent woord in het artistieke taalgebruik. Bovendien wil de betekenis nogal eens wisselen naargelang het voorwerp dat men ermee wil aanduiden of omschrijven. 

Abonneren op RSS - Van Doesburg Theo