U bent hier

van den Berghe Frits

Volledig terecht brengt deze herfst MUDEL (Museum van Deinze en de Leiestreek) het werk van Jozef Cantré (1890-1957) onder de aandacht. De ‘jongste’ overzichtstentoonstelling vond veertig jaar geleden plaats. Maar dit wordt een tentoonstelling met een focus, zoals de ondertitel aangeeft. Ontdek of herontdek Cantré, beeldenschepper en ambachtsman.

Nervia en Sint-Martens-Latem - Een verhaal met koppeltekens

Gemakshalve wordt de Henegouwse kunstgroep Nervia gezien als een Waalse tegenhanger van het Vlaams expressionisme waarvan Sint-Martens-Latem het mekka zou zijn. Maar houdt die bewering wel steek? Oordeel er zelf over op een tentoonstelling in het Museum van Elsene.

Herbert Foundation - Veertig jaar verzamelen

Tony Herbert was een van de belangrijkste verzamelaars van Vlaamse expressionisten. Topwerken van Jean Brusselmans (1884-1953), Gust De Smet (1877-1943), Constant Permeke (1886-1952), Edgard Tytgat (1879-1957) en Frits Van den Berghe (1883-1939) behoorden tot die collectie en vele daarvan bevinden zich nu gelukkig in openbare verzamelingen. 

Over Prosper De Troyer doen karrenvrachten clichés de ronde. Tijd om schoon schip te maken, dachten ze in Mechelen en hoogtijd om naar de werken zelf te kijken. Het is deze zomer in Lamot niet minder dan een wedergeboorte van een miskend avant-gardist. (Is dit geen cliché?)

E.L.T. Mesens domineerde van op afstand het surrealisme in eigen land, liet die beweging opbloeien in Engeland, creëerde kunstverzamelingen op bestelling en collages voor het plezier. Mu.Zee in Oostende frist ons geheugen op en brengt een zomer lang deze unieke persoonlijkheid weer tot leven. 

Op een plek waar je het niet verwacht, bijna verborgen in het centrum van de kleine verstedelijkte Vlaamse faciliteitengemeente Drogenbos, ligt het FeliXart Museum. Het moderne witte gebouw domineert een domein van anderhalve hectare, de groene long van de gemeente. 

In 2012 is het zestig jaar geleden dat Constant Permeke overleed. De Koninklijke Musea van Antwerpen en Brussel tonen hun topstukken. Met de Permeketentoonstelling in Bozar komt een belangrijke periode van onze kunstgeschiedenis in beeld. Het gaat om het interbellum waarin het Vlaamse expressionisme zijn toppunt bereikte.

In 1927 verwelkomde het Musée de Grenoble moderne Belgische kunst. Het werd een historische afspraak naar Belgisch model: een expo met de eerder gematigde Brusselse scène, en een expo met de vooruitstrevende expressionisten en surrealisten. Het FeliXart Museum maakt een reconstructie.

Met het surrealisme begint de moderne kunst, dat wil zeggen een heel andere kunst. Zijn verschijning creëert een breuk die niet meer te herstellen is. Kan men daarna nog dat woord 'kunst' - dat in de loop van enkele eeuwen in de Europese wereld zo'n specifieke betekenis heeft gekregen - op dezelfde manier hanteren?

Op artistiek gebied was de negentiende eeuw minder doctrinair dan de twintigste. Men gebruikte toen de term 'school' zowel voor volgelingen van een grote kunstenaar als voor kunstenaars die op een bepaalde plaats werkten, min of meer in dezelfde geest, maar wel met dezelfde onderwerpen.

Pagina's

Abonneren op RSS - van den Berghe Frits