U bent hier

Schirren Ferdinand

Een museum voor een wereldverzameling

Toeval kan mooi zijn: honderd jaar na het hoogtij van de belle époque is de meest memorabele kunst uit die periode weer aangespoeld op de plek waar het allemaal gebeurde – de Brusselse Kunstberg, in de gouden driehoek tussen Albertinabibliotheek, Warandepark en Muziekconservatorium.

Rik Wouters (1882-1916) is vandaag een van de lievelingen van het kunstpubliek. Waardering bij collega’s, critici en verzamelaars was er in de laatste jaren van zijn leven. En na de vroegtijdige dood van de kunstenaar groeide de populariteit snel. 

De naam van Ferdinand Schirren klinkt minder vertrouwd in de oren dan die van Rik Wouters of James Ensor, om maar twee uitmuntende coloristen te noemen. In zijn tijd was ‘le bleu Schirren’ nochtans een begrip. Herontdek een magisch kunstenaar op een compacte tentoonstelling in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel.

Op artistiek gebied was de negentiende eeuw minder doctrinair dan de twintigste. Men gebruikte toen de term 'school' zowel voor volgelingen van een grote kunstenaar als voor kunstenaars die op een bepaalde plaats werkten, min of meer in dezelfde geest, maar wel met dezelfde onderwerpen.

De Vlaamse impressionisten

Het Vlaams impressionisme is ongetwijfeld te situeren tegen de achtergrond van het Frans impressionisme. Heeft deze externe inspiratiebron bij sommige kunstenaars soms tot mislukte assimilatiepogingen en nefaste resultaten gevoerd, toch onderscheidt de Vlaamse interpretatie van het impressionisme zich van de Franse.

Abonneren op RSS - Schirren Ferdinand