U bent hier

Khnopff Ferdinand

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Odilon Redon Verhaeren

Emile Verhaerens zwarte trilogie is niet zijn meest gelezen werk. Nochtans zijn de snel opeenvolgende bundels – uitgebracht tussen 1887 en 1891 - behoorlijk fascinerend. In Les Soirs, Les Débâcles en Flambeaux noirs loeren dood, verval en vergankelijkheid voortdurend dreigend om de hoek. 

In 2017 bestaat het Vlaams-Nederlands cultureel tijdschrift Ons Erfdeel zestig jaar. In de jongste zes jaargangen van Ons Erfdeel boog dichter Anton Korteweg zich over Nederlandstalige gedichten die op schilderijen zijn geïnspireerd. Deze bijdragen zijn nu gebundeld in Het oog van de dichter.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Kunst voor das reich

De Tweede Wereldoorlog bracht zoveel gruwel met zich mee dat het bijna infaam is om over kunst te spreken. En toch heeft zich in die periode, tussen alle ravage en deportaties door, een grootscheepse kunstdrainage naar het Derde Rijk voorgedaan. 

De collectie van de Nationale Loterij

De Nationale Loterij bestaat in oktober tachtig jaar en bezit een opmerkelijke kunstcollectie. Die is – uiteraard – sterk verbonden met de identiteit en de activiteit van het bedrijf en werd opgebouwd vanaf 1992. Het ligt voor de hand dat de verzameling loterijbiljetten en affiches omvat, en ook apparatuur gebruikt voor de trekkingen.

Te rade bij de meester - De erfenis van Rubens

Terwijl het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen (KMSKA) al een tijdje dicht is omwille van renovatiewerken, blijft de collectie dichtbij en soms ver weg te bezichtigen. Bij BOZAR in Brussel vond de equipe van het KMSKA het ideale schouwtoneel voor de expo ‘Sensatie en sensualiteit. De erfenis van Rubens’

Mausoleum voor een kunstverzamelaar

Urvater. Het Verhaal van een Kunstverzameling. De titel van het boek klinkt veelbelovend, de feeërieke ontdekkingstocht kan beginnen. Want Bertie Urvater (1910-2003) en zijn echtgenote Gigi vormden een van die kunstverzamelende koppels zoals ze die vandaag niet meer maken: zo rijk als de zee diep is, met een ongekende flair voor kwaliteit en een panache uit een andere tijd.

Het ontbreekt België niet aan verzamelingen. De collectie van Buitenlandse Zaken, die zo oud is als het land zelf, leidt een haast perfect verborgen bestaan, tenminste voor wie in België verblijft. Die verzameling is ertoe bestemd de ambassades te verfraaien en zodoende de Belgische kunst in het buitenland te promoten.

 

Rik Wouters (1882-1916) is vandaag een van de lievelingen van het kunstpubliek. Waardering bij collega’s, critici en verzamelaars was er in de laatste jaren van zijn leven. En na de vroegtijdige dood van de kunstenaar groeide de populariteit snel. 

In het idyllische dorp Sint-Amands-aan-de-Schelde bevindt zich het Provinciaal Museum Emile Verhaeren: een kleinschalig maar uniek museum dat focust op Verhaerens’ rijke literaire erfenis. Het oeuvre van de in Sint-Amands geboren Emile Verhaeren (1855-1916) bestaat voornamelijk uit poëzie, maar ook zijn theaterteksten, kortverhalen en kunstkritieken hebben hun belang gehad.

Alfred Stevens

Tijdens de Belle Epoque was Alfred Stevens (1823-1906) een van de meest prominente kunstenaars in Parijs. Hij werd vergeten en een halve eeuw later herontdekt door de kunsthandel. De retrospectieve in de KMSKB in Brussel (nog tot 23 augustus 2009) en het Van Gogh museum in Amsterdam (van 18 september 2009 tot 24 januari 2010) brengt een revelatie. 

Pagina's

Abonneren op RSS - Khnopff Ferdinand