U bent hier

Geys Jef

Philippe Van Cauteren

Al jaren ijvert Philippe Van Cauteren (1969), huidig directeur van S.M.A.K., voor een vernieuwing van het museum, dat inmiddels twintig jaar onder die naam bestaat. De verjaardag is de aanleiding voor een grootschalige collectietentoonstelling; als selectie uit een verzameling die inmiddels zo’n 3.500 werken telt, maar ook als statement.

17/05/2019 tot 01/09/2019

‘Om zich volledig in het koersmilieu in te leven’ fotografeert de Belgische kunstenaar Jef Geys (1934-2018) in 1969 de eerste Ronde van Frankrijk die Eddy Merckx zal winnen. 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Thomas Lerooy

Achter een banale gevel en een met graffiti gezegende poort in Elsene heeft Thomas Lerooy, in wat vroeger een garagewerkplaats was, zich een gedroomd atelier gebouwd. Er is ruimte en licht in overvloed. En het is er, alhoewel in stedelijk gebied, stil en rustig om te werken.

16/09/2017 tot 07/01/2018

Jef Geys was ongetwijfeld een van de eerste kunstenaars die, vanaf het begin van de jaren 1960, het kunstwerk niet alleen identificeerde met een eigennaam, maar van die eigennaam bovendien ook een kunstwerk maakte.

Het ontbreekt België niet aan verzamelingen. De collectie van Buitenlandse Zaken, die zo oud is als het land zelf, leidt een haast perfect verborgen bestaan, tenminste voor wie in België verblijft. Die verzameling is ertoe bestemd de ambassades te verfraaien en zodoende de Belgische kunst in het buitenland te promoten.

 

Kunst in de openbare ruimte is letterlijk zo oud als de straat. Dit themanummer blijft in ons land en begint in de negentiende eeuw. De rol en betekenis van kunst voor onze leef-, werk- en woonomgeving zal altijd een open vraag blijven. Bij kunst gaat het over het voortdurend aftasten van grenzen.

Schilderkunst in Vlaanderen na 1980

Tot diep in de jaren zestig van de twintigste eeuw, leek 'moderne kunst' zo ongeveer samen te vallen met 'moderne schilderkunst'. In tegenstelling tot de beeldhouwkunst, had de schilderkunst zich in het begin van de twintigste eeuw relatief snel losgeweekt van de traditie, en had daardoor in veel gevallen het karakter aangenomen van een avant-garde manifest.

Fragmenten van kunst in België

Openbaar Kunstbezit wilde - als basisidee van deze aflevering - een staat opmaken van de Belgische kunst in de jaren '80. Het is een hachelijke zaak conclusies te trekken voor men enige afstand heeft kunnen nemen. 

Abonneren op RSS - Geys Jef