U bent hier

di Bondone Giotto

In Bozar loopt de eerste uitgebreide overzichtstentoonstelling van Morandi in ons land. Ze omvat een honderdtal werken in diverse technieken: olieverf op doek, tekeningen, etsen en aquarellen.

Een adembenemende perfectie van letters en miniaturen, 340 folio’s lang: dat is de Anjoubijbel. Een veertiende-eeuws manuscript dat op verbluffende wijze het Napolitaanse hof evoceert. Het boek ligt veilig opgeborgen in de kluis van de ‘preciosa’ van de Leuvense Godgeleerdheidsfaculteit. 

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen

"Den 23n juli 1794 bezette een leger Fransche republikeinen de stad. Niet tevreden zich de meesterstukken der Antwerpsche drijfkunst toe te eigenen en ze tot staven gesmolten naar Parijs te verzenden, aarzelden de zoogezeide bevrijders niet zich ook meester te maken van de schoonste schilderijen.” 

Italiaanse en Franse primitieven in Vlaams openbaar bezit

Niet de Vlaamse primitieven vormen het onderwerp van deze bijdrage, wel is het de bedoeling aandacht op te brengen voor de vroege paneelschilderkunst in Frankrijk en Italië, alsook voor het artistiek gebeuren in deze landen tijdens de periode dat bij ons de Vlaamse primitieven hun activiteiten aan de dag leggen. 

Simone Martini - De lanssteek

Het Antwerps Museum bezit vier paneeltjes van de Italiaan Simone Martini, meester van de Siënese school. Twee ervan stellen de Boodschap aan Onze-Lieve-Vrouw voor: het ene de engel, het tweede Maria. Het derde en het vierde zijn toneeltjes uit de Passie des Heren: het ene toont 'De Lanssteek' - dat hier uitvoerig besproken wordt - het andere 'De Kruisafneming'. 

Abonneren op RSS - di Bondone Giotto