U bent hier

de Vos Cornelis

De zestiende eeuw kunnen we niet vergelijken met de vijftiende eeuw, toen de Brugse schilderkunst de invloed van Jan van Eyck, Hans Memling en Gerard David onderging. Die situatie maakt de zestiende eeuw in Brugge minder gekend. Het is één van de doelen van de tentoonstelling Pieter Pourbus en de vergeten meesters om daar verandering in te brengen.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Kunst voor das reich

De Tweede Wereldoorlog bracht zoveel gruwel met zich mee dat het bijna infaam is om over kunst te spreken. En toch heeft zich in die periode, tussen alle ravage en deportaties door, een grootscheepse kunstdrainage naar het Derde Rijk voorgedaan. 

Het Museum van Vlaanderen, op de berg van Kassel, toont een prachtig overzicht van de Vlaamse dierenschilderkunst in de zestiende en zeventiende eeuw. De tentoonstelling is nog groter dan ‘Vlaanderen en de zee’ en neemt bijna alle zalen in beslag.

Wie regelmatig een museum ergens in de wereld bezoekt, weet dat er zowat overal Vlaamse schilderkunst te bewonderen is. Het was nu eenmaal een topexportproduct. Maar dat er zelfs in het verre Cuba Vlaamse meesters van een hoog niveau te bewonderen zijn, blijft een verrassing. Bruno De Vos, een Cuba aficionado, maakte er een fraai boek over.

Hans Bol: Emblemata evangelica

Vorig jaar kon de Koning Boudewijnstichting, op een veiling bij Christie’s London, het uitzonderlijk album Emblemata evangelica ad XII signa codestica op de kop tikken. Het maroklijnleren gebonden album bevat 13 originele ontwerptekeningen en de daarbij horende gravures van Hans Bol. Het wordt nu bestudeerd in het Prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek.

In de schaduw van Rubens Erasmus Quellinus II in Kassel

Het Musée de Flandre in Kassel richt de schijnwerpers op Erasmus Quellinus II. Hij was een Antwerpse schilder, tekenaar, graveur en tapijtontwerper die een lange en succesvolle carrière uitbouwde. Wat Erasmus Quellinus II (1607-1678) precies voor Rubens betekende is voer voor speculatie. 

Voor het eerst sinds het ontstaan in 1904 heeft het Museum Mayer van den Bergh een werk verworven. Dankzij de Koning Boudewijnstichting is het portret van Jan Vekemans, geschilderd door Cornelis de Vos, terug bij zijn moeder, vader, broer en zusje.

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen

"Den 23n juli 1794 bezette een leger Fransche republikeinen de stad. Niet tevreden zich de meesterstukken der Antwerpsche drijfkunst toe te eigenen en ze tot staven gesmolten naar Parijs te verzenden, aarzelden de zoogezeide bevrijders niet zich ook meester te maken van de schoonste schilderijen.” 

Meesterschap en mecenaat - Vlaamse schilders in dienst van Habsburg

In 1477 treedt aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk (1459-1519) in het huwelijk met Maria van Bourgondië (+1482). Deze gebeurtenis verenigt het Habsburgse vorstenhuis met het Bourgondische hof en luidt voor de Zuidelijke Nederlanden een nieuw hoofdstuk in. 

Zilver op tafel - Vlaams tafelzilver van de 16e tot de 18e eeuw

Tijdens de middeleeuwen bestond het tafelgerei in hoofdzaak uit houten en ceramische voorwerpen. Benen en hoornen stukken of onderdelen kwamen eveneens voor, maar ook metaal werd aangewend. Uiteraard waren meslemmers van ijzer, later van staal en geleidelijk werd meer gebruik gemaakt van allerlei koperen en tinnen gerei.

Pagina's

Abonneren op RSS - de Vos Cornelis