U bent hier

de Momper Joos

Wie Vlaamse meesters in hun natuurlijke habitat wil bezoeken, rijgt de aangename verrassingen aan elkaar. Na de verliefde Antoon van Dyck in Zaventem en de ten onrechte vergeten Theodoor van Loon in Scherpenheuvel, rekende ik niet meer op een even grote ontdekking. Maar toen we het dorpsplein van Watervliet opreden...

De laatste focusexpo van Het Gulden Cabinet is gewijd aan de landschapsschilderkunst. De collectie van het Rockoxhuis werd verrijkt met topstukken uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Voor The sky is the limit komen daar nog een twintigtal landschappen bij uit de Staatliche Kunstsammlungen Dresdenen de Stedelijke Musea Mechelen.

Dit OKV-themanummer bezoekt vijftien musea. Het merendeel ligt in het departement le Nord, een paar liggen er net buiten. Wat ze gemeen hebben is een interessante, soms te weinig gekende, collectie Vlaamse kunst. De rondrit door Frans-Vlaanderen start aan de kust.

Vlaanderen telde ooit 2770 wind- en watermolens. Dat zijn er zo'n vijf per vierkante kilometer. Na 1930 was hun glorietijd definitief voorbij. Ze waren niet langer rendabel, verloren de concurrentiestrijd tegen de moderne maalderijen en raakten in verval. 

Brukenthalmuseum in Sibiu

In de twaalfde eeuw trokken vele Vlamingen naar Oost-Europa. Slechte oogsten en een groeiende populatie dwongen onze voorouders tot emigratie. In de streek van Sibiu in Roemenië kan je er nog altijd de sporen van vinden. Tegelijkertijd bezit de stad één van Europa's topcollecties van Vlaamse kunst.

 

Meesterschap en mecenaat - Vlaamse schilders in dienst van Habsburg

In 1477 treedt aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk (1459-1519) in het huwelijk met Maria van Bourgondië (+1482). Deze gebeurtenis verenigt het Habsburgse vorstenhuis met het Bourgondische hof en luidt voor de Zuidelijke Nederlanden een nieuw hoofdstuk in. 

Abonneren op RSS - de Momper Joos