U bent hier

De Keyser Raoul

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Nationale Bank

Een centrale bank is doorgaans niet zomaar toegankelijk voor het publiek. Hetzelfde geldt voor haar kunstcollectie. Al sinds 1972 verzamelt de Nationale Bank van België hedendaagse kunst, maar wat gebeurt daarmee? Krijgen we die kunst ooit te zien? Nu wel. Met een tentoonstelling in de gerenoveerde lokettenzaal wil de Nationale Bank een deel van haar collectie ontsluiten.

Philippe Van Cauteren

Al jaren ijvert Philippe Van Cauteren (1969), huidig directeur van S.M.A.K., voor een vernieuwing van het museum, dat inmiddels twintig jaar onder die naam bestaat. De verjaardag is de aanleiding voor een grootschalige collectietentoonstelling; als selectie uit een verzameling die inmiddels zo’n 3.500 werken telt, maar ook als statement.

22/09/2018 tot 27/01/2019

Na zijn debuut in 1964 ontwikkelde Raoul De Keyser een eigenzinnige, tactiele werkmethode, waarin de scheiding tussen figuratie en abstractie oplost in de poëtische band die het werk aangaat met het dagelijkse leven van de kunstenaar. De tentoonstelling tracht inzicht te bieden in dit proces, dat ononderbroken gewijd was aan het ondervragen en ondermijnen van het medium schilderkunst.

21/10/2017 tot 18/02/2018

Er wordt gefocust op drie markante tentoonstellingen van De Keyser, met name de solotentoonstelling Rondom de werkelijkheid (1970) en twee exposities die met de geschiedenis van S.M.A.K. en zijn eerste directeur Jan Hoet zijn verbonden: de groepstentoonstelling Raoul De Keyser, David Rabinowitch, Philippe Van Snick, Richard Tuttle (1978) en Documenta IX te Kassel (1992).

Opgegroeid in Deinze, woont Titus Simoens (°1985) nu in Gent. Tijdens het gesprek ontdekt Daan Rau de relatie tussen Titus en de schilder Richard Simoens, die zijn vader blijkt te zijn. Titus is dus opgegroeid binnen de wereld van kunstenaars die zich rond Roger Raveel en de Nieuwe Visie had gevormd.

Tekenen vandaag

Wat is een tekening? Vroeger kon je deze vraag beantwoorden door te verwijzen naar de gebruikte materialen (houtskool, pastel, enzovoort). Vandaag is dat niet meer mogelijk. Het aantal gebruikte materialen is vrijwel onbeperkt. 

 

Het mysterie Michaël Borremans

Wie meer wil te weten komen over het werk van Michaël Borremans leest het best interviews. De essays over zijn werk maken de verwarring die hij zelf al oproept in zijn werk meestal alleen maar groter. Toch is Borremans helder als hij zelf aan het woord is.

Schilderkunst in Vlaanderen na 1980

Tot diep in de jaren zestig van de twintigste eeuw, leek 'moderne kunst' zo ongeveer samen te vallen met 'moderne schilderkunst'. In tegenstelling tot de beeldhouwkunst, had de schilderkunst zich in het begin van de twintigste eeuw relatief snel losgeweekt van de traditie, en had daardoor in veel gevallen het karakter aangenomen van een avant-garde manifest.

Fragmenten van kunst in België

Openbaar Kunstbezit wilde - als basisidee van deze aflevering - een staat opmaken van de Belgische kunst in de jaren '80. Het is een hachelijke zaak conclusies te trekken voor men enige afstand heeft kunnen nemen. 

Het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst in Oostende

Op 28 oktober 1982 keurde de Provincieraad van West-Vlaanderen het voorstel goed (na een hevige discussie) om het voormalige grootwarenhuis SEO (Spaarzaamheid, Economie, Oostende) gelegen in de Romestraat nr. 11 te Oostende aan te kopen om tot museum voor modern kunst om te bouwen. 

Pagina's

Abonneren op RSS - De Keyser Raoul