U bent hier

de Heere Lucas

In 1971 lanceerde Linda Nochlin de legendarische vraag “Why have there been no great women artists?” Decennia lang discussieerden (vooral) vrouwen over de oorsprong, de reikwijdte en de consequenties van deze probleemstelling. Het feministisch denken gaf aanleiding tot het ontstaan van verschillende stromingen.

Sint-Baafskathedraal van Gent - Een kunstkamer

Doorgaans bekijken wij kunst in musea, galeries of antiekbeurzen, in plaatwerken en op het televisiescherm. Steeds zien wij dan het oeuvre op zichzelf: een artistieke schepping zonder haar maatschappelijke context. In de Gentse Sint-Baafskathedraal is dat onmogelijk. Deze “kunstkamer” is nog een echte kerk, geen museum.

 

Hubrecht en Jan van Eyck - Het Lam-Godsretabel

In 1861 werden de panelen met Adam en Eva verkocht aan de Belgische staat. In de Gentse kathedraal werd het retabel vervolledigd door de kopieën van Michiel Coxie; de stukken met de beeltenis van de Eerste Mensen werden echter herschilderd door Victor Lagye, die de naakte figuren van Adam en Eva aangekleed had voorgesteld. 

St.-Baafskathedraal te Gent

Niet omheen het versterkt grafelijk kasteel, noch omheen de St.-Baafs- en St.-Pietersabdij, maar wel in de Portus of handelsnederzetting van Gent, gelegen tussen Leie en Schelde, woonden de kooplui en de ambachtslieden. Daar ontstond ook de behoefte aan een afzonderlijke, eigen kapel. 

Karel van Mander - Marteldood van de Heilige Catharina

Het schilderij 'Marteldood van de H. Catharina' wordt niet zozeer besproken, in de overtuiging dat het een topwerk is van de Nederlandse schilderkunst maar omdat het geschilderd is door Karel van Mander, die wereldberoemd werd door het 'Schilder-boek' dat hij in 1604 heeft uitgegeven. Met dat boek luidt hij de, in het Nederlands gestelde biografische kunstgeschiedenis in. 

Abonneren op RSS - de Heere Lucas