U bent hier

Christus Petrus I

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Colard Mansion

De naam Colard Mansion wordt een eerste keer vermeld in een Brugs document uit 1457. Hij was dan wellicht nieuw in Brugge, maar het is niet bekend waar hij vandaan kwam. In de jaren die volgden liet Mansion zich kennen als een van de meest prominente boekenondernemers in Brugge. 

Na tentoonstellingen over onder meer het maniërisme, marinetaferelen en het vrouwelijk lichaam zet het Musée de Flandre in Kassel opnieuw een aspect van de kunst van de Zuidelijke Nederlanden in de kijker: de weergave van de menselijke figuur. Het kan hiervoor putten uit de representatieve collectie van het Musée des Beaux-Arts in Duinkerke.

De laatste focusexpo van Het Gulden Cabinet is gewijd aan de landschapsschilderkunst. De collectie van het Rockoxhuis werd verrijkt met topstukken uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Voor The sky is the limit komen daar nog een twintigtal landschappen bij uit de Staatliche Kunstsammlungen Dresdenen de Stedelijke Musea Mechelen.

Om iets te weten over schilderkunst in de Bourgondische Nederlanden

Bernhard Ridderbos, docent aan de Rijksuniversiteit Groningen, legt zich al meer dan drie decennia toe op de studie van de kunst uit de Bourgondische Nederlanden. Ridderbos’ laatste boek is terug een must voor iedereen.

 

Pieter Coecke van Aelst - In volle glorie

Het heeft lang geduurd en er is veel studiewerk nodig geweest om Pieter Coecke van Aelst een eigen plaats te geven in onze kunst van de zestiende eeuw. Over zijn leven weet men niet zo veel. Hij is geboren in 1502 in Aalst, zo staat op zijn grafsteen, en is op twintigjarige leeftijd burger van Antwerpen. In dit boek over Pieter Coecke van Aelst verneem je meer.

 

OKV 2005.4 tento

Carl Depauw: MAS, een museum heruitvinden - Koen Van den Broek - Unieke tekening van Jan Van Eyck - Het huis Autrique - Meestertekeningen van Rubens, Jordaens en Van Dyck - De glimlach van Bratkov - Vlieg er eens uit - De Museumprijs - Jongeren & Musea

De erfenis van Rogier van der Weyden

Het was al een hele poos geleden dat de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel hun verzameling 15de-eeuwse schilderkunst met een expo voor het voetlicht hadden gebracht. Het doel van De erfenis van Rogier van der Weyden. De schilderkunst in Brussel (1450-1520) is het beeld van de laat 15de'-eeuwse schilderkunst in Brussel en contreien scherper stellen.

Vlaanderen - Venetië: 1500–1800

De eeuwenlange dialoog tussen de Vlaamse en Venetiaanse schilderscholen heeft al heel wat inkt doen vloeien. Het publiek kreeg maar zelden de kans daar iets van te zien. Gelukkig is er nu de grote tentoonstelling in Bozar. 

Het schilderen van vogels vergt specifieke en specialistische vaardigheden. We moeten dan ook over een aparte schilderdiscipline spreken. Het is een vak dat met veel toewijding geleerd moet worden. Om op uitmuntende wijze vogels te kunnen schilderen, is men genoodzaakt om ze grondig te bestuderen en de eigen technische vaardigheden te vervolmaken.

'Drieluik met de marteling van de heilige Hippolytus' is een schilderij dat, net zoals zoveel andere werken stammend uit de oud-Nederlandse schildertraditie, veel te vertellen heeft, maar eveneens niet al zijn geheimen zomaar prijsgeeft.  

Pagina's

Abonneren op RSS - Christus Petrus I