U bent hier

Broederlam Melchior

Kwam Jan van Eyck als een briljante ster uit het duistere niets tevoorschijn, of zijn de verwezenlijkingen van zijn kunst gebed in een langere, aantoonbare traditie? Het zijn vragen die gesteld worden in de tentoonstelling De weg naar Jan van Eyck in het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

 

Juan de Flandes maakte rond 1500 op het Iberische schiereiland schilderijen in de stijl van de Vlaamse Primitieven. Een van die prestigieuze opdrachten was het Mirafloresretabel dat uit vijf luiken bestaat. In de loop der tijd raakten de panelen over de wereld verspreid. Eén was lange tijd onvindbaar, tot het recent in Belgrado opdook. 

Sint-Joris in volle wapenrusting met een schild op de rug (foto Kris Vandevorst, © VIOE)

Muurschilderingen kennen soms een bewogen geschiedenis: van technische moeilijkheden tot overschilderingen die permanent kunnen zijn. Drie sprekende voorbeelden passeren de revue. Zo ontwaarden wetenschappers van het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed (VIOE) kwaliteitsvolle muurschilderingen in de Sint-Janskerk in Mechelen. 

Italiaanse en Franse primitieven in Vlaams openbaar bezit

Niet de Vlaamse primitieven vormen het onderwerp van deze bijdrage, wel is het de bedoeling aandacht op te brengen voor de vroege paneelschilderkunst in Frankrijk en Italië, alsook voor het artistiek gebeuren in deze landen tijdens de periode dat bij ons de Vlaamse primitieven hun activiteiten aan de dag leggen. 

Retabels

Onze laat-gotische altaarretabels vormen een ongemeen boeiende wereld. Ze bekoren ons niet alleen door hun grote artistieke kwaliteit en hun rijke geestelijke inhoud, maar zij zijn ook een typisch verschijnsel van één der schitterendste perioden van onze Zuidnederlandse kunst. Vlaanderen speelt in de 14e en 15e eeuw een belangrijke rol in het Europese kunstgebeuren.

Abonneren op RSS - Broederlam Melchior