U bent hier

Nicolaas

De zestiende eeuw kunnen we niet vergelijken met de vijftiende eeuw, toen de Brugse schilderkunst de invloed van Jan van Eyck, Hans Memling en Gerard David onderging. Die situatie maakt de zestiende eeuw in Brugge minder gekend. Het is één van de doelen van de tentoonstelling Pieter Pourbus en de vergeten meesters om daar verandering in te brengen.

Terwijl Tallinn zich in 2011 verheugt over de titel van Culturele Hoofdstad van Europa, concentreert deze uitgave zich op de geschiedenis en de historische kunst van de stad. In het bijzonder bekijken we de inspirerende rol die de Lage Landen in het verhaal opeisten.

Het Memling in het Sint-Jan–Hospitaalmuseum heeft een hoekje vrijgemaakt voor de kleine tentoonstelling ‘Ivoor in Brugge’. In musea, kerken en kloosters verzamelde adjunct-conservator Stéphane Vandenberghe een dertigtal stukken, waarvan een aantal nooit eerder aan het publiek is getoond. 

Al sinds de prehistorie tooit de mens zich met versierselen om zich van anderen te onderscheiden, om zich te beschermen of om te imponeren. In de Westerse wereld, vanaf de twaalfde eeuw, spelden mensen uit alle lagen van de bevolking sieraden op. Ze variëren van massaproductie uit eenvoudige materialen tot unieke gouden exemplaren.

Schilderkunst na de val van Antwerpen (1585)

In 1585 werd Antwerpen na een langdurige belegering door de Spaanse troepen van Alexander Farnese (1545-1592) heroverd. Het laatste belangrijke bolwerk in de Zuidelijke Nederlanden dat nog in handen was van de opstandelingen werd aldus tot overgave gedwongen.

Abonneren op RSS - Nicolaas