U bent hier

Margaretha

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Utopia

Vijfhonderd jaar geleden, in december 1516, komt Utopia van Thomas More (1478 – 1535) voor het eerst van de Leuvense drukpers. Het boek geeft een gedetailleerd beeld van een volmaakte, fictieve samenleving op een eilandje ergens in de verre ‘Nieuwe Wereld’. Het verhaal gaat vanuit Leuven de wereld rond, in een groot aantal uitgaven en vertalingen. 

M (Museum Leuven) belicht een tot voor kort onbekende kunstenaar en stoot een andere meester van zijn voetstuk. De expo Getekend Jan R. Een renaissancemeester herontdekt leert dat de Leuvense schilderkunst dan toch niet enkel uit de nalatenschap van Dieric Bouts opgetrokken is.

Het Memling in het Sint-Jan–Hospitaalmuseum heeft een hoekje vrijgemaakt voor de kleine tentoonstelling ‘Ivoor in Brugge’. In musea, kerken en kloosters verzamelde adjunct-conservator Stéphane Vandenberghe een dertigtal stukken, waarvan een aantal nooit eerder aan het publiek is getoond. 

Wie vandaag het kasteel van Gaasbeek bezoekt, moet bedenken dat het nog slechts een klein stukje betreft van wat eens een van de belangrijkste heerlijkheden van Brabant was.
Sint-Baafskathedraal van Gent - Een kunstkamer

Doorgaans bekijken wij kunst in musea, galeries of antiekbeurzen, in plaatwerken en op het televisiescherm. Steeds zien wij dan het oeuvre op zichzelf: een artistieke schepping zonder haar maatschappelijke context. In de Gentse Sint-Baafskathedraal is dat onmogelijk. Deze “kunstkamer” is nog een echte kerk, geen museum.

 

Schilderkunst na de val van Antwerpen (1585)

In 1585 werd Antwerpen na een langdurige belegering door de Spaanse troepen van Alexander Farnese (1545-1592) heroverd. Het laatste belangrijke bolwerk in de Zuidelijke Nederlanden dat nog in handen was van de opstandelingen werd aldus tot overgave gedwongen.

Abonneren op RSS - Margaretha