U bent hier

Johannes

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Kasteel van Loppem

Het loont om het kasteel van Loppem met een zekere regelmaat te bezoeken. Eens om de vijf jaar, bijvoorbeeld. Je ontdekt telkens iets nieuws en je herontdekt veel schoonheid. Je stelt tevens veranderingen in je eigen smaak vast.

Wie Vlaamse meesters in hun natuurlijke habitat wil bezoeken, rijgt de aangename verrassingen aan elkaar. Na de verliefde Antoon van Dyck in Zaventem en de ten onrechte vergeten Theodoor van Loon in Scherpenheuvel, rekende ik niet meer op een even grote ontdekking. Maar toen we het dorpsplein van Watervliet opreden...

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Sint Columbaretabel Deerlijk

De Sint-Columbakerk van Deerlijk staat de hele week gastvrij open voor belangstellenden en de bezoeker stuit binnen op een even aandoenlijk als informatief topstuk van de Vlaamse Gemeenschap: het Sint-Columbaretabel. Een heerlijke poppenkast uit de zestiende eeuw, waar in tien fijn gesneden taferelen het leven en lijden van de heilige Columba wordt samengevat. 

De zestiende eeuw kunnen we niet vergelijken met de vijftiende eeuw, toen de Brugse schilderkunst de invloed van Jan van Eyck, Hans Memling en Gerard David onderging. Die situatie maakt de zestiende eeuw in Brugge minder gekend. Het is één van de doelen van de tentoonstelling Pieter Pourbus en de vergeten meesters om daar verandering in te brengen.

Antoon van Dyck is een naam die klinkt als een klok. Willen we begrijpen waarom, dan hoeven we niet per se het kanaal over te steken om naar zijn wulpse, mondaine portretten van Britse aristocraten te gaan kijken. We leven in zo’n rijke regio dat we gewoon hier en daar een kerk kunnen binnenstappen en in een zijbeuk of kapel Van Dycks visitekaartje aantreffen.

De restauratie van Golgotha: De opstanding van een ontwricht schilderij

De provincie Antwerpen kende in 2013 een subsidie toe om het zeventiende-eeuwse paneel met de voorstelling van Golgotha uit de Sint-Stefanuskerk in Hingene te restaureren. Geen seconde te vroeg, zo blijkt. 

Meesterwerk van Van Eyck tot Rubens in detail - Kijken met nieuwe ogen

De luiken van de Triptiek van Heinrich von Werl (1438) zijn toegeschreven aan Robert Campin (ca. 1375/85- 144). Ze vertonen evenwel zoveel verschillen qua stijl, kwaliteit en schildertechniek dat ze het werk lijken van meerdere schilders in een atelier. 

De actieve kunstliefhebber komt Johan Clarysse regelmatig tegen op tentoonstellingen en solopresentaties. Rond zijn veertigste is hij zich helemaal als schilder gaan profileren, een late roeping als het ware. Johan Clarysse (°Kortrijk 1957) studeerde filosofie aan de Leuvense universiteit en volgde er ondertussen lessen aan de academie. 

Terwijl men in het Groeningemuseum te Brugge focust op Van Eyck en Dürer, snijdt het BOZAR te Brussel een hoofdstuk Cranach aan. Lucas Cranach de Oude (1472-1553) maakte vooral religieuze schilderijen en houtsneden, maar kon niet boven Dürer, het toenmalige genie, uitkomen. 

Juan de Flandes

Nergens is de Vlaams-Nederlandse schilderkunst uit de vijftiende en de zestiende eeuw zo rijkelijk met topwerken vertegenwoordigd als in het Prado te Madrid. Nu heeft het museum ook De Kruisiging die Juan de Flandes tussen 1509 en 1519 schilderde aan de collectie toegevoegd.

Pagina's

Abonneren op RSS - Johannes