U bent hier

Catharina

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Begijnhofkerk

Net als de Basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel bezit de Sint-Jan Baptist ten Begijnhofkerk in Brussel werk van de vergeten barokmeester Theodoor van Loon in de oorspronkelijke context: De heilige Ursula gekroond door het Kind Jezus.

Hof van Busleyden Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

Het Hof van Busleyden heeft door de eeuwen heen vele functies en aanpassingen gekend, maar de geest van het gebouw bleef onaangetast, als verzamelplaats van kunst en cultuur, als broedplaats voor nieuwe inzichten, als motor voor dynamiek in de stad. Het Museum Hof van Busleyden legt de brug tussen verleden en heden. 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Parcum

Het boek Van de wereld. Beelden van beslotenheid en bevrijding verschijnt bij de tentoonstelling met dezelfde titel. Het is de openingsexpo van PARCUM, het nieuwe museum voor religie, kunst en cultuur in de historische norbertijnenabdij van Park in Heverlee.

De zestiende eeuw kunnen we niet vergelijken met de vijftiende eeuw, toen de Brugse schilderkunst de invloed van Jan van Eyck, Hans Memling en Gerard David onderging. Die situatie maakt de zestiende eeuw in Brugge minder gekend. Het is één van de doelen van de tentoonstelling Pieter Pourbus en de vergeten meesters om daar verandering in te brengen.

Een parochiezaal, wat cafés,een brouwerij, een bankfiliaal of twee en een frituur: Bocholt lijkt op het eerste gezicht een archetypisch dorp, slaperig geschikt rond zijn kerktoren. Pas wanneer de kerkdeur openzwaait, dringt het besef door dat de Bocholtenaren prat mogen gaan op oude rijkdom.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Utopia

Vijfhonderd jaar geleden, in december 1516, komt Utopia van Thomas More (1478 – 1535) voor het eerst van de Leuvense drukpers. Het boek geeft een gedetailleerd beeld van een volmaakte, fictieve samenleving op een eilandje ergens in de verre ‘Nieuwe Wereld’. Het verhaal gaat vanuit Leuven de wereld rond, in een groot aantal uitgaven en vertalingen. 

In de schaduw van Rubens Erasmus Quellinus II in Kassel

Het Musée de Flandre in Kassel richt de schijnwerpers op Erasmus Quellinus II. Hij was een Antwerpse schilder, tekenaar, graveur en tapijtontwerper die een lange en succesvolle carrière uitbouwde. Wat Erasmus Quellinus II (1607-1678) precies voor Rubens betekende is voer voor speculatie. 

Terwijl men in het Groeningemuseum te Brugge focust op Van Eyck en Dürer, snijdt het BOZAR te Brussel een hoofdstuk Cranach aan. Lucas Cranach de Oude (1472-1553) maakte vooral religieuze schilderijen en houtsneden, maar kon niet boven Dürer, het toenmalige genie, uitkomen. 

Sint-Joris in volle wapenrusting met een schild op de rug (foto Kris Vandevorst, © VIOE)

Muurschilderingen kennen soms een bewogen geschiedenis: van technische moeilijkheden tot overschilderingen die permanent kunnen zijn. Drie sprekende voorbeelden passeren de revue. Zo ontwaarden wetenschappers van het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed (VIOE) kwaliteitsvolle muurschilderingen in de Sint-Janskerk in Mechelen. 

Dronken van de schoonheid van de Madonna

Een beeld uit de veertiende eeuw dat de vergelijking kan doorstaan met Van Eycks Madonna van Joris van der Paele en Michelangelo’s Madonna met Kind. Conservator van het Brugse Groeningemuseum Till-Holger Borchert staat erbij, kijkt ernaar, en prijst het beeld de hemel in.

Pagina's

Abonneren op RSS - Catharina