U bent hier

Bernardus

Beschermengel in de Sint-Lambertuskerk van Boëlhe, 1696,gepolychromeerd hout

Nog tot en met 3 februari 2008 kan u in de Luikse Sint-Bartholomeuskerk gaan kijken naar een grootse tentoonstelling over het oeuvre van een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de barokke beeldhouwkunst in Europa: Jean Del Cour.

Middeleeuwse muurschilderingen

Donkere middeleeuwen? Is het door de verwarrende benaming "donkere middeleeuwen" of door de misbegrepen restauraties uit de 19de en 20ste eeuw, dat we ons van deze periode zo'n verkeerd beeld vormen? De middeleeuwen waren namelijk niet de tijd van kille stenen muren, grauwe interieurs en zichtbaar bouwmateriaal. 

Begijnhoven in Vlaanderen

De problematiek en de ontstaansgeschiedenis van de begijnenbeweging is vrij complex. Niettegenstaande veelvuldig onderzoek terzake blijven nog steeds enkele vragen niet volledig beantwoord. Openbaar Kunstbezit Vlaanderen wijdt een themanummer aan de begijnhoven in Vlaanderen.

De Onze-Lieve – Vrouwekathedraal in Antwerpen

De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal door Jan van Damme en De restauratie van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal door Willem Aerts. Twee gesmaakte bijdragen in dit themanummer van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen.

Meesterschap en mecenaat - Vlaamse schilders in dienst van Habsburg

In 1477 treedt aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk (1459-1519) in het huwelijk met Maria van Bourgondië (+1482). Deze gebeurtenis verenigt het Habsburgse vorstenhuis met het Bourgondische hof en luidt voor de Zuidelijke Nederlanden een nieuw hoofdstuk in. 

Dieren als model - Het dier in de Vlaamse schilder- en beeldhouwkunst

Altijd al heeft de mens veel met het dierenrijk te maken gehad. Soms is het dier zijn prooi, maar soms ziet het dier in hem een prooi en moet hij zich ertegen verweren. Hij heeft ingegrepen in de leefgewoonten van sommige diersoorten en heeft geleerd hoe van hun diensten gebruik te maken.

Dirk Bouts - De marteling van de H. Erasmus

Ik weet niet of u bij de eerste aanblik van de kleurenreproduktie die thans voor u ligt opgemerkt hebt dat hier een marteling, een gruwelijk gebeuren wordt uitgebeeld. De houdingen en gebaren van de personages zijn zo beheerst, en het landschap is zo vredig, dat wij er ons eerst bij nader toekijken bewust van worden dat op het voorplan een martelaar uitgestrekt ligt op een pijnbank. 

Abonneren op RSS - Bernardus