U bent hier

Lodewijk XIV

Wie ‘Albrecht en Isabella’ zegt, zegt vaderlandse geschiedenis. Ze behoren zo tot de canon ervan dat ze een plaats kregen in de Dikke Van Dale. Waren de Aartshertogen immers niet de door en door katholieke grondleggers van België? 

In oktober 2014 verwelkomt Texture, het nieuwe museum over Leie en vlas, zijn eerste bezoekers in een groot pand aan de Leie. De nieuwe start van het in 1982 opgerichte Nationaal Vlasmuseum is een feit. Kortrijk viert in de zomer van 2015 met het project De Grote Verleieding het einde van de Leiewerken, die 18 jaar geduurd hebben. 

 

Het Rubenshuis in Antwerpen deed een uitstekende zaak door een ‘verborgen’ Van Dyck als langdurige bruikleen binnen te halen. Vlaamse erfgoedinstellingen kunnen simpelweg geen grote namen aankopen. Wie niet rijk is, moet dan maar slim zijn. ‘De meester leeft!’, zo luidt de baseline van het Rubenshuis. Maar ook zijn beste pupil is springlevend.

Te rade bij de meester - De erfenis van Rubens

Terwijl het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen (KMSKA) al een tijdje dicht is omwille van renovatiewerken, blijft de collectie dichtbij en soms ver weg te bezichtigen. Bij BOZAR in Brussel vond de equipe van het KMSKA het ideale schouwtoneel voor de expo ‘Sensatie en sensualiteit. De erfenis van Rubens’

350 jaar Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen

Tot voor kort werden kunstacademies nogal meewarig bekeken door de actoren van de hedendaagse kunstwereld. De hedendaagse kunst leek zich voorgoed bevrijd te hebben van de academische ballast en van klassieke vaardigheden als tekenen, boetseren en schilderen. 

De erfenis van Rogier van der Weyden

Het was al een hele poos geleden dat de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel hun verzameling 15de-eeuwse schilderkunst met een expo voor het voetlicht hadden gebracht. Het doel van De erfenis van Rogier van der Weyden. De schilderkunst in Brussel (1450-1520) is het beeld van de laat 15de'-eeuwse schilderkunst in Brussel en contreien scherper stellen.

Het ontbreekt België niet aan verzamelingen. De collectie van Buitenlandse Zaken, die zo oud is als het land zelf, leidt een haast perfect verborgen bestaan, tenminste voor wie in België verblijft. Die verzameling is ertoe bestemd de ambassades te verfraaien en zodoende de Belgische kunst in het buitenland te promoten.

 

Bijna dertig jaar na de laatste Europese Watteau-retrospectieve organiseert Bozar samen met het Palais des Beaux-Arts in Rijsel een tentoonstelling rond de grote Franse schilder van begin achttiende eeuw.

Denijs Van Alsloot, Museo del Prado

Het tweedelig boek heeft de ambitie het standaardwerk voor die periode te zijn. Daar zijn de meer dan dertig specialisten-auteurs, onder leiding van professor Paul Janssens, in geslaagd. Ze brengen een compleet en rijkgeschakeerd verhaal dat al even rijkelijk geïllustreerd is.

Pagina's

Abonneren op RSS - Lodewijk XIV