U bent hier

Isabella van Spanje

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Rockox Snijders

Nadat het Snijdershuis jarenlang door KBC als opleidingscentrum en polyvalente receptieruimte werd gebruikt, nam men het voortreffelijke besluit om het in te richten als museum. Samen met het Rockoxhuis, dat vlak naast het Snijdershuis ligt, wordt het verenigd tot Snijders&Rockoxhuis.

De zestiende eeuw kunnen we niet vergelijken met de vijftiende eeuw, toen de Brugse schilderkunst de invloed van Jan van Eyck, Hans Memling en Gerard David onderging. Die situatie maakt de zestiende eeuw in Brugge minder gekend. Het is één van de doelen van de tentoonstelling Pieter Pourbus en de vergeten meesters om daar verandering in te brengen.

Wie ‘Albrecht en Isabella’ zegt, zegt vaderlandse geschiedenis. Ze behoren zo tot de canon ervan dat ze een plaats kregen in de Dikke Van Dale. Waren de Aartshertogen immers niet de door en door katholieke grondleggers van België? 

In oktober 2014 verwelkomt Texture, het nieuwe museum over Leie en vlas, zijn eerste bezoekers in een groot pand aan de Leie. De nieuwe start van het in 1982 opgerichte Nationaal Vlasmuseum is een feit. Kortrijk viert in de zomer van 2015 met het project De Grote Verleieding het einde van de Leiewerken, die 18 jaar geduurd hebben. 

 

De vage contouren van het verdwenen hertogelijk paleis op de Frigidus Mons zijn na de lectuur van Het Coudenbergpaleis te Brussel ingeruild voor een veel scherper beeld. 

Antoon van Dyck

Antoon van Dyck wordt geboren in het huis 'Den Berendans' op de Grote Markt te Antwerpen, als zevende kind van de rijke koopman Frans van Dyck en diens vrouw Maria Cuypers. In 1609  wordt Antoon van Dyck ingeschreven in het St.-Lucasgilde, als leerling van Hendrik van Balen. Pieter Paul Rubens was al vroeg onder de indruk van Van Dycks ongewone gaven. 

 

Meesterschap en mecenaat - Vlaamse schilders in dienst van Habsburg

In 1477 treedt aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk (1459-1519) in het huwelijk met Maria van Bourgondië (+1482). Deze gebeurtenis verenigt het Habsburgse vorstenhuis met het Bourgondische hof en luidt voor de Zuidelijke Nederlanden een nieuw hoofdstuk in. 

Schilderkunst na de val van Antwerpen (1585)

In 1585 werd Antwerpen na een langdurige belegering door de Spaanse troepen van Alexander Farnese (1545-1592) heroverd. Het laatste belangrijke bolwerk in de Zuidelijke Nederlanden dat nog in handen was van de opstandelingen werd aldus tot overgave gedwongen.

A. Sallaert - De Ommegang van Brussel in 1615

Ommegang was in de Middeleeuwen en later een optocht die door de straten van de steden trok. Deze optocht had een tweeledig karakter: godsdienstige voorstellingen wisselden af met profane groepen en uitbeeldingen.  Het voorrecht om in deze ommegang mede te gaan viel de gewapende gilden te beurt die in onze stedelijke instellingen een belangrijke rol speelden. 

Jan Wildens - Gezicht op de rede van Antwerpen

Een gezicht op Antwerpen zal natuurlijk meestal ook de Schelde omvatten, die de levensader was voor de stad. Bovendien is de situatie zeer speciaal: aan de rechteroever een grote stad, aan de linker een landelijk gehucht. Die situatie heeft klaarblijkelijk zeer bevruchtend op de kunstenaars ingewerkt, want talloos zijn deze redezichten van Antwerpen, geschilderd en gegraveerd. 

Pagina's

Abonneren op RSS - Isabella van Spanje