U bent hier

Albert I

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Kasteel van Loppem

Het loont om het kasteel van Loppem met een zekere regelmaat te bezoeken. Eens om de vijf jaar, bijvoorbeeld. Je ontdekt telkens iets nieuws en je herontdekt veel schoonheid. Je stelt tevens veranderingen in je eigen smaak vast.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Misdaad

In het STAM heeft de Gentse gerechtelijke politie haar tentjes opgesteld. Het museum is de plaats delict van heel wat overtredingen, wanbedrijven en misdaden. Gelukkig zijn deze zaken al lang opgelost. Hoe? Dat komen we te weten op de tentoonstelling Het museum van de misdaad.

Herman Teirlinck Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

In de boekhandel is het vandaag vergeefs zoeken naar proza van Herman Teirlinck. Jammer, want Stefan Van den Bossche overtuigt er ons in de eerste veelzijdige biografie van de auteur van dat sommige titels eerherstel verdienen.

In 1971 lanceerde Linda Nochlin de legendarische vraag “Why have there been no great women artists?” Decennia lang discussieerden (vooral) vrouwen over de oorsprong, de reikwijdte en de consequenties van deze probleemstelling. Het feministisch denken gaf aanleiding tot het ontstaan van verschillende stromingen.

“Het Kasteel van Gaasbeek is een theater van de geschiedenis”

Sinds 2004 is Luc Vanackere directeur van het Kasteel van Gaasbeek. In die tien jaar zette hij het op de kaart als een plek die de relevantie van erfgoed voortdurend bevraagt en het historisch patrimonium systematisch confronteert met hedendaagse kunst. 

Hoogtepunt oorlogskunst in Nieuwpoort - IJzerpanorama ziet opnieuw het licht

Een oplossing voor het Panorama van de Slag bij de IJzer was anno 2014 “schrijnender en dwingender dan ooit.” Het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel liet de - digitale - primeur voor de stad Nieuwpoort.

 

Sarah Vanagt - Het verleden tastbaar maken

In documentaires en video-installaties van Sarah Vanagt is er aandacht voor geschiedenis en sporen van die geschiedenis, maar ook de poëzie en de verbeelding spelen een belangrijke rol. In haar werk bevraagt ze dikwijls het collectieve geheugen. Hoe gaat men om met het verleden, hoe verwerkt men historische feiten en op welke manier vormt men daarvan een beeld? 

Het ontbreekt België niet aan verzamelingen. De collectie van Buitenlandse Zaken, die zo oud is als het land zelf, leidt een haast perfect verborgen bestaan, tenminste voor wie in België verblijft. Die verzameling is ertoe bestemd de ambassades te verfraaien en zodoende de Belgische kunst in het buitenland te promoten.

 

Congo en Belgie

De grote ontdekkingsreizen in de vijftiende en zestiende eeuw, gevolgd door diverse fases van Europese expansie en kolonisatie in Amerika, Afri­ka en Azië gaven vorm aan een specifieke kunstvorm die men vaak 'ko­loniale kunst' noemt. Koloniale kunst beslaat uiteenlopende periodes en nam diverse vormen aan. 

Museum voor Natuurwetenschappen

Het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel is een van de weinige musea in ons land dat nagenoeg iedereen heeft bezocht. Generaties schoolkinderen keken er met grote ogen naar de vele verzamelingen en herinneren zich vooral het indrukwekkende leger dinosauriërs.

 

Pagina's

Abonneren op RSS - Albert I