U bent hier

Verlaine Paul

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Odilon Redon Verhaeren

Emile Verhaerens zwarte trilogie is niet zijn meest gelezen werk. Nochtans zijn de snel opeenvolgende bundels – uitgebracht tussen 1887 en 1891 - behoorlijk fascinerend. In Les Soirs, Les Débâcles en Flambeaux noirs loeren dood, verval en vergankelijkheid voortdurend dreigend om de hoek. 

De absurde realiteit van Erwin Wurm

Deze zomer brengt het Middelheimmuseum de eerste grote solotentoonstelling in ons land met nieuw en vroeger werk van de Oostenrijkse kunstenaar Erwin Wurm. In 'Wear Me Out' ontdek je hoe het aftasten van de idee van kledij als tweede huid aanleiding geeft tot een bevreemdend sculpturaal universum.  

Een museum voor een wereldverzameling

Toeval kan mooi zijn: honderd jaar na het hoogtij van de belle époque is de meest memorabele kunst uit die periode weer aangespoeld op de plek waar het allemaal gebeurde – de Brusselse Kunstberg, in de gouden driehoek tussen Albertinabibliotheek, Warandepark en Muziekconservatorium.

Rik Wouters (1882-1916) is vandaag een van de lievelingen van het kunstpubliek. Waardering bij collega’s, critici en verzamelaars was er in de laatste jaren van zijn leven. En na de vroegtijdige dood van de kunstenaar groeide de populariteit snel. 

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel brengen het inheemse symbolisme van kop tot teen. Weinig stromingen waren zo multidisciplinair. Brussel was ontmoetingsplaats: onder andere Charles Baudelaire (1821-1867), richtinggevend dichter, verbleef er een tijdje.

De Vlaamse impressionisten

Het Vlaams impressionisme is ongetwijfeld te situeren tegen de achtergrond van het Frans impressionisme. Heeft deze externe inspiratiebron bij sommige kunstenaars soms tot mislukte assimilatiepogingen en nefaste resultaten gevoerd, toch onderscheidt de Vlaamse interpretatie van het impressionisme zich van de Franse.

Abonneren op RSS - Verlaine Paul