U bent hier

van Mander Karel

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Bruegel Bokrijk

In 1969 vierde men in Vlaanderen het jubileum naar aanleiding van het 400-jarig overlijden van Pieter Bruegel de Oude. Wat weinigen weten is dat het Openluchtmuseum Bokrijk toen al in de ban was van Bruegel.

Late Rembrandt

"Een mouw zo pasteus geschilderd dat je hem haast zou kunnen vastpakken": na het lezen van Late Rembrandt ziet u beslist méér op de gelijknamige tentoonstelling in het Rijksmuseum in Amsterdam. Bijvoorbeeld dat Rembrandt met een paletmes echte gezichtsrimpels in de verf trok, en dat de figuren op zijn groepsportretten onderling een paar keer van plaats wisselden.

 

Inhoud:

  • Edito
  • Kunst in openbare ruimte
  • Hans Bol, de Margaretha’s en goudleer: het verhaal van Mechelen in de 16de eeuw
  • Op zoek naar Eugeen Van Mieghem (1875-1930)
  • Gery De Smet: beeld en betekenis
  • Joseph Germain Dutalis, edelsmid van Europees formaat
  • Erfgoedgidsen, provincie Antwerpen
  • Kunsttoer Stille Waters
  • Kunst online: Vlaamsekunstcollectie
  • Keuze van de redactie

De zestiende eeuw is voor onze gewesten een bijzonder fascinerende episode. De Nederlanden zijn toen tot hun grootste bloei gekomen, maar tijdens de Opstand zijn de donkerste bladzijden van onze geschiedenis geschreven. Het is in die periode van ongebreidelde creativiteit dat we Michiel Coxcie moeten situeren. 

De Koninklijke Bibliotheek van België, M – Museum Leuven, de Fondation Custodia – Collection Frits Lugt en Illuminare - Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven) sloegen de handen in elkaar voor een tentoonstelling rond de prentuitgever Hieronymus Cock (1518-1570). 

Jordaens en de antieken in Brussel en Kassel is geen retrospectieve, maar een tentoonstelling met een nieuwe kijk op de kunstenaar. Het is allesbehalve gebruikelijk om Jordaens in verband te brengen met de antieke verhalenschat. Het is ook de eerste expositie ooit die dit specifieke aspect van zijn oeuvre belicht.

Bruegel blijft een fascinerend fenomeen. Wat we van zijn biografie weten is hoofdzakelijk te danken aan het Schilderboeck van Karel van Mander. Het is teleurstellend weinig, gelet op de beroemdheid die hij bij leven nog kreeg. De hamvraag is altijd geweest: hoe konden de twee zonen die werken zo goed kopiëren, terwijl de meeste originelen al lang verkocht waren?

 

Kwam Jan van Eyck als een briljante ster uit het duistere niets tevoorschijn, of zijn de verwezenlijkingen van zijn kunst gebed in een langere, aantoonbare traditie? Het zijn vragen die gesteld worden in de tentoonstelling De weg naar Jan van Eyck in het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

 

Een ziener voor alle tijden

Deze maand verschijnt bij Davidsfonds/Leuven Bruegel, ziener voor alle tijden van Harold Van de Perre, zelf een schilder. De auteur stelt dat hij een beeldverhaal wil brengen dat vooral bestaat uit een stroom van uitgekozen details, waarmee hij “een verrassend aspect van de altijd nieuwe Bruegel wil brengen”.  

Het Groeningemuseum te Brugge pakt uit met de tentoonstelling Van Eyck tot Dürer over de invloed die de Vlaamse Primitieven hebben uitgeoefend op kunstenaars in Centraal- en Oost-Europa tussen 1430 en 1530. Die invloed was enorm. 

Pagina's

Abonneren op RSS - van Mander Karel