U bent hier

Ovidius

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Colard Mansion

De naam Colard Mansion wordt een eerste keer vermeld in een Brugs document uit 1457. Hij was dan wellicht nieuw in Brugge, maar het is niet bekend waar hij vandaan kwam. In de jaren die volgden liet Mansion zich kennen als een van de meest prominente boekenondernemers in Brugge. 

Wie ‘Albrecht en Isabella’ zegt, zegt vaderlandse geschiedenis. Ze behoren zo tot de canon ervan dat ze een plaats kregen in de Dikke Van Dale. Waren de Aartshertogen immers niet de door en door katholieke grondleggers van België? 

Jordaens en de antieken in Brussel en Kassel is geen retrospectieve, maar een tentoonstelling met een nieuwe kijk op de kunstenaar. Het is allesbehalve gebruikelijk om Jordaens in verband te brengen met de antieke verhalenschat. Het is ook de eerste expositie ooit die dit specifieke aspect van zijn oeuvre belicht.

In de vijftiende eeuw zijn de steden van de Bourgondische Nederlanden toonaangevende kunstzinnige productiecentra die tekenen voor de vernieuwende schilderkunst van de Vlaamse Primitieven, de gotische kerken, de Brabantse retabels, de wandtapijten en de schitterende polyfone muziek. Ook de verluchtingskunst kent een artistieke bloei zonder voorgaande.

Brugse bronnen

Brugge heeft als werelderfgoedstad een en ander te bieden. De stad pakt dan ook graag uit met haar schatten. Onlangs nog zette ze het Liber Trotula in de digitale etalage; een laatmiddeleeuws handschrift over vrouwengeneeskunde. Het boekje verschaft ons inzicht in de middeleeuwse gynaecologie.

Twee handen voor één meesterstuk: zo schilderden Peter Paul Rubens en Jan Brueghel het Aards paradijs. Aan de samenwerking tussen de twee meesters wijdt het Mauritshuis in Den Haag een oogstrelende en leerrijke tentoonstelling.

Jubelparkmuseum sculptuur en sierkunsten van Middeleeuwen tot barok

Dit themanummer van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen verschijnt naar aanleiding van de vernieuwing van de zalen gewijd aan de sculptuur en sierkunsten van Middeleeuwen tot barok. De collectie bevindt zich in de Albert-Elisabethgalerij, die in 1930 werd in gebruik genomen.

Museum voor Sierkunst Gent

Wat bezielde in 1903 een pléiade industriëlen en kunstliefhebbers om in Gent een museum voor toegepaste kunst op te richten? Deze retorische vraag kan niet meteen beantwoord worden, vermits documenten over de voorbereiding van dit initiatief niet meer beschikbaar zijn.

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen

"Den 23n juli 1794 bezette een leger Fransche republikeinen de stad. Niet tevreden zich de meesterstukken der Antwerpsche drijfkunst toe te eigenen en ze tot staven gesmolten naar Parijs te verzenden, aarzelden de zoogezeide bevrijders niet zich ook meester te maken van de schoonste schilderijen.” 

Pagina's

Abonneren op RSS - Ovidius