U bent hier

Musée du Louvre Parijs

De zestiende eeuw kunnen we niet vergelijken met de vijftiende eeuw, toen de Brugse schilderkunst de invloed van Jan van Eyck, Hans Memling en Gerard David onderging. Die situatie maakt de zestiende eeuw in Brugge minder gekend. Het is één van de doelen van de tentoonstelling Pieter Pourbus en de vergeten meesters om daar verandering in te brengen.

Ook in het erfgoedveld komt het internet der dingen - waarbij fysieke objecten en de virtuele wereld samenvloeien - steeds dichterbij. Een culturele uitstap wordt meer en meer begeleid door de slimme telefoon in plaats van de goede oude teksten op informatieborden. Ook musea laten de audiogids vaak achterwege voor een gelijkaardige toepassing in zakformaat. 

Kunst en erfgoed in de buurt?

De hedendaagse citytripper kan er bijna niet meer omheen: de smartphone neemt een prominente plaats in bij het cultuurbezoek. Steeds meer ontwikkelaars willen het zoeken naar interessante plaatsen meer gericht op het gevoel van het moment zelf maken. Doordat die apps werken met gps-locaties kan je heel wat verborgen parels ontdekken.

Dit themanummer van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen bestaat uit twee grote delen. Het eerste biedt een korte biografische schets, aangevuld met een cultuurhistorische situering van Lucas Faydherbe. Het tweede deel beschrijft Faydherbes sculpturaal en architecturaal werk in een aantal Mechelse kerken.

Sint-Joris in volle wapenrusting met een schild op de rug (foto Kris Vandevorst, © VIOE)

Muurschilderingen kennen soms een bewogen geschiedenis: van technische moeilijkheden tot overschilderingen die permanent kunnen zijn. Drie sprekende voorbeelden passeren de revue. Zo ontwaarden wetenschappers van het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed (VIOE) kwaliteitsvolle muurschilderingen in de Sint-Janskerk in Mechelen. 

Afgietselatelier van het Jubelparkmuseum

Wie zijn interieur wil opluisteren met een gespierde Atlas of een buste van Voltaire, kan terecht in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis te Brussel. In de afgietselwerkplaats huist een collectie van 20.000 mallen, genomen van originele reliëfs, hoofden, torso's, bustes en standbeelden.

Laat-gotische beeldhouwkunst

Vanaf de jaren twintig van de 15de eeuw ontwikkelde zich in de beeldende kunsten van de gebieden ten noorden van de Alpen een nieuwe vormentaal die zo karakteristiek en onderscheidend was dat de kunstgeschiedenis haar situeerde in een eigen stijlperiode: de laat-gotiek.

Antoon van Dyck

Antoon van Dyck wordt geboren in het huis 'Den Berendans' op de Grote Markt te Antwerpen, als zevende kind van de rijke koopman Frans van Dyck en diens vrouw Maria Cuypers. In 1609  wordt Antoon van Dyck ingeschreven in het St.-Lucasgilde, als leerling van Hendrik van Balen. Pieter Paul Rubens was al vroeg onder de indruk van Van Dycks ongewone gaven. 

 

Peter Paul Rubens - De hellebaardier

Het tekenen heeft in Rubens' kunst een geweldige rol gespeeld. Het enorme aantal der bladen van zijn hand, die thans nog te zien zijn in de voornaamste Europese en Amerikaanse verzamelingen, is daar op zichzelf al een bewijs voor. 

Abonneren op RSS - Musée du Louvre Parijs