U bent hier

Virtuele expositie: In afwezigheid van de kunstenaar

Dirk Schellekens

 

De wereld rondom ons lijkt stil te vallen, maar in tijden van crisis kunnen we altijd terugvallen op kunst, zeker als het om thema’s gaat waarover we ons niet onmiddellijk durven over uit te spreken. Zo komen thema’s als dood, verveling, gemis, vriendschap, plezier en ontspanning aan bod tijdens de virtuele expositie In afwezigheid van de kunstenaar. Dirk Schellekens, beeldend kunstenaar en organisator, maakte een selectie van een dertigtal gekende en opkomende Belgische kunstenaars die kunst gebruiken als steun en toeverlaat in ongewone tijden. In de driedimensionale tentoonstellingsruimte navigeer je op je eigen tempo, zonder rekening te houden met andere bezoekers. Een uitgelezen kans voor iedereen die graag ongestoord kunst bewondert.

 

Het merendeel van de tentoongestelde kunst op de virtuele expo zweeft tussen luchtigheid en melancholie in. Het zijn werken die een verontrustende spanning creëren tussen twee uitersten. Aan de ene kant heb je het ludieke, zoals het met gele en witte legoblokjes gevulde bierglas van Idris Sevenans. Daartegenover staat het zwaarmoedige, met onder meer het schilderij van Bram Kinsbergen, waarop twee sprakeloze figuren geleidelijk opgaan in de duisternis.

 

In de video AWAKENER/MENACE van Koen Vanmechelen, vertoeven landbouwers, muzikanten, kamelen, bijen en vogels samen in een door donderwolken overtrokken, schijnbaar idyllische tuin. Het is een plaats waar je tegelijk wel en niet wil zijn. Uit de combinatie van menselijke bedrijvigheid en beperkte ruimte vloeit angst voort. Mensen zijn een sociale soort, maar wanneer we voelen dat onze bewegingsvrijheid inkrimpt, vormen we een gevaar voor elkaar.

 

Wanneer we de video Into thin air of het werk Gaze of Hesitation bis bekijken, hangt er spanning in de lucht. Het steeds groter wordende gat in de grijsbruine massa van Kris Van Dessel en de groep zakelijke figuren die rond een vergadertafel met zeeoppervlak zit van Yves Velter, doen reflecteren over de tijd die genadeloos verder tikt. Iedereen blijft maar praten, maar vaak draait dat op niets uit.

 

how to avoid everything, 2017 © Lieven Segers

 

Virtualiteit versus tastbaarheid

Wanneer we de virtuele witte wereld van de tentoonstelling bezoeken, doen we dat niet in eigen persoon. We zijn niet fysiek aanwezig in de ruimte, maar vormen een soort alziend oog dat de werken gadeslaat. Op die manier vervaagt de tastbare materialiteit van de werken, keuzes van de kunstenaar zoals kleur, textuur, medium zijn niet langer afzonderlijk en in detail te observeren.

 

Aan de andere kant draaien de werken van Zena Van den Block en Chris Gillis net wel om materialiteit. Een puzzel van Mona Lisa die onvolledig is en een collage van verschillende kleurvlakken en rivierfoto’s veroorzaken de drang om ze aan te raken, er aan te voelen en ze af te werken. Ze refereren aan het verstrijken van de tijd en hoe we die kunnen opvullen. Plezier en ontspanning bieden een antwoord op verveling.

 

Celebration (videostill) © Hans Op de Beeck

 

Navigeren door de tentoonstelling doen we door enkele richtingaanwijzers, waardoor je langs de virtuele wanden wandelt. Of je kan simpelweg van werk naar werk springen. De tentoonstelling is multimediaal opgezet, met schilders als Felix De Clercq, fotografen als Mohammed Alani, en enkele videokunstenaars. Zo dompelen The Absence van Dirk Schellekens of Detached window van Nienke Baeckelandt je onder in een fascinerende wereld.

 

De werken in In afwezigheid van de kunstenaar reflecteren elk op hun manier over de situatie van vandaag. Creativiteit en humor wisselen af met thema’s zoals vereenzaming, isolatie en de constante onrust die we voelen als we elkaar tegenkomen op straat of in de winkel. Zijn we blij om elkaar te zien? Of zijn we bang omdat de ander een mogelijke bedreiging vormt?

 

 

jongen in slaapkamer © Felix Declercq

 

Dat zorgt voor verschillende ervaringen als kijker. Enerzijds kunnen we de wereld ontvluchten, anderzijds accepteren we de situatie en zoeken we naar vertier, afleiding en ontspanning. In afwezigheid van de kunstenaar is een digitale expo die toont dat het goed kan doen om cultuur te omarmen, zelfs wanneer we ervan overtuigd zijn dat onze prioriteiten elders liggen.

 

Te bezoeken t.e.m. 10/05/20 op: https://www.dirkschellekens.com/

 

Artikelfoto: Celebration (videostill) © Hans Op de Beeck Celebration (videostill) © Hans Op de Beeck

adidas superstar damen glitzer silber

Ine Engels

Ine Engels haalde in 2019 een master in de taal- en letterkunde Engels-Spaans en studeert daarna kunstwetenschappen. Ze heeft een passie voor de kunst en cultuur van Spanje en Latijns-Amerika. Haar voornaamste onderzoeksprojecten zijn het analyseren van de kortfilm Destino, een samenwerking tussen Salvador Dalí en Walt Disney, en het literaire genre ‘lo fantástico’ in Argentijnse fictie. In februari 2020 neemt ze deel aan het project Bandwerk, een initiatief van erfgoedzuidwest waarin kunstwerken worden geregistreerd en gedigitaliseerd.