U bent hier

UN-TITLED/ INTERACTIONS - Bastiaan Van Aarle

 

In zijn solotentoonstelling UN-TITLED/INTERACTIONS zet Bastiaan Van Aarle niet één maar twee sterke reeksen neer. De interactie tussen mens en natuur, aandacht voor de omgeving, en een gevoel van voyeurisme zijn terugkerende elementen in zijn foto’s. De tentoonstelling is te bezichtigen tot 6 september in het CC Sint-Niklaas, Zwijgershoek.

 

UN-TITLED toont een reeks beelden met reclameborden. Door het toepassen van een lange sluitertijd, is de plek waar normaal gezien een reclameboodschap geschreven staat, vervangen door een witte vlakte. Hier ontstaat er een leegte die door de kijker zelf kan ingevuld worden.

 

 

Tegelijkertijd fungeren de lege reclameborden als een spotlicht op de rest van de omgeving, een omgeving waaraan doorgaans door de aanwezige reclameboodschappen vlugger wordt voorbijgaan. Hoe aandachtiger je naar de beelden kijkt, hoe meer detail je als toeschouwer kan ontdekken, zoals een bewakingscamera op de achtergrond of de verlichte ramen van een appartementsblok.

 

 

INTERACTIONS

De tweede reeks, INTERACTIONS, gaat over de teloorgegane mijnindustrie in Wales. Van Aarle fotografeerde de tafftrail; de weg die de kolen volgden van de mijnen aan de Brecon Beacons tot aan de haven van Cardiff. Doordat de foto’s zijn tentoongesteld aan een muur in de vorm van deze trail, kan je als toeschouwer het traject afleggen.  Naargelang je de route aflegt, kom je van de bewoonde plekken meer in de natuur terecht.

 

Het instorten van de mijnindustrie had een groot effect op de samenleving.  De mensen die er woonden en werkten gingen op zoek naar betere oorden. En van degenen die er bleven wonen, is het wantrouwen tegenover de staat groot. Dit wantrouwen is terug te vinden in de beelden. Huisjes die zijn afgeschermd door hagen en hekken om privé-eigendom te benadrukken.

 

 

De foto’s bezitten een voyeuristisch element. Enerzijds omdat je als toeschouwer wordt uitgenodigd om door de ramen van de huisjes kijken, anderzijds omdat de foto’s zijn genomen vanuit een standpunt dat je als toeschouwer een overzicht over de omgeving bezorgt.  Door het tentoonstellen van de foto’s achter niet-reflecterend glas, wordt het effect versterkt dat je met één enkele stap in de foto kan stappen.

 

 

Het gebruik van een lange sluitertijd zorgt voor een aantal effecten die de foto’s extra interessant maken.  Zoals een witte egale lucht, waardoor de witte gebouwen naadloos in de lucht lijken over te gaan. Of een bos waarin de bladeren om je heen lijken te bewegen.

 

Alle foto's: Bastiaan Van Aarle 

 

Louise D'Eer

Louise volgde fotografie aan de Academie voor Beeldende Kunst Gent.  Ze is actief als fotografe op culturele evenementen zoals Memento Woordfestival in Kortrijk en fotografeert muziekprojecten. Daarnaast is ze als doctoraal onderzoeker verbonden aan de onderzoeksgroep Zorg rond Levenseinde  aan de VUB en UGent. In fotografie probeert Louise maatschappelijke thema's te verbinden met beeld. Naar dit aspect gaat ze op zoek in de fototentoonstellingen die ze bezoekt.