U bent hier

Oscar Murillo in BEINGS

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Oscar Murillo Ine Engels

 

In de Brusselse galerij Dépendance gaan enkele internationale kunstenaars aan de slag met het idee van “zijn”, “bestaan” of “leven”. In sculptuur en mixed media installaties creëren Rachel Harrison, Danny McDonald, Oscar Murillo, Henrik Olesen, Andreas Slominski, Monika Stricker, Stefan Tcherepnin en het duo Jos de Gruyter en Harald Thys werken die variëren tussen geanimeerde figuren en levenloze objecten. Als toeschouwer worden we geconfronteerd met onze omschrijving van het begrip leven: is iets in leven wanneer het simpelweg bestaat? Of draait in leven zijn om het vermogen te ademen, rechtop te staan, herkenbaar te zijn?

 

De 33-jarige Colombiaanse kunstenaar Oscar Murillo neemt deel aan de tentoonstelling met het werk Social Cataracts. In die sculptuur staat een deels vernielde, barokke chaise longue centraal die botst met de klinische tentoonstellingsruimte. Door het meubelstuk uit zijn overdadige, luxueuze context te trekken vormt het een vereenzaamde figuur. Murillo’s persoonlijke verhaal is er dan ook één van emigratie en ontheemding. Zo vluchtte hij op zijn tiende met zijn familie naar het Verenigd Koninkrijk om aan het geweld van de drugsoorlog in Colombia te ontsnappen. Met Social Cataracts neemt de kunstenaar de toeschouwer mee naar zijn verleden.

 

Vandalisme en materialiteit

Wanneer we voor Social Cataracts staan, bevinden we ons in het midden van de expositieruimte omringd door Olesen’s glazen rechthoek, Tcherepnin’s Crash Survivor en Schultz’s betonnen sculpturen. Aan het voeteinde van de rode chaise longue in Louis XV-stijl is de bekleding opengescheurd en de voering opgevuld met verkoold hout. De naden van de rode bekleding zijn versierd met geldmunten, gaande van peso en penny tot euro. Een aantal blokken hout lijkt willekeurig uit het gat gevallen en ligt verspreid over de vloer. Verder is er een spiegel gedeeltelijk onder de chaise longue geplaatst om de onderkant van de stoel te reflecteren.

 

Het vernielen van de chaise longue benadrukt de materialiteit van het meubel. Hout, metaal, textiel en spiegelglas zijn de basismaterialen, zowel in de luxueuze, comfortabele vorm, als na de vernieling.

 

 

Schaal

Door het accentueren van die materialiteit ligt de focus niet langer op het gebruik, maar wel op de broosheid van de chaise longue. De menselijke figuur wordt uitgesloten aangezien het meubel zijn voornaamste functie, comfort bieden, niet langer vervult. Toch doen meubelstukken altijd aan mensen denken omdat ze op maat van het menselijke lichaam worden gemaakt. Ze drukken de verhouding van de mens ten opzichte van de aarde op een alledaagse manier uit. Elke dag opnieuw trachten we de wereld een beetje meer vertrouwd te maken door ze te vormen naar het menselijke lichaam: onze grootte, omvang en fysieke mogelijkheden bepalen aanzienlijk op welke schaal we onze huizen, wegen, tuinen en meubels construeren.

 

Met Social Cataracts gaat Murillo een stap verder dan de andere kunstenaars in de tentoonstelling BEINGS. Hij gebruikt het bewerkte meubelstuk als uitgangspunt voor de vraag: hoe maken wij de aarde leefbaar? De essentie van het leven ligt in onze tijd op aarde, hoe we die invullen en comfortabel maken, hoe we een stempel drukken op onze leefwereld. Voor Murillo slaat “to be” niet op het functioneren van het menselijke lichaam, maar op het wonen als metafoor voor ons bestaan.

 

Foto's: Courtesy the artist and Carlos/Ishikawa, London | Photo credit © Kristien Daem

 

Ine Engels

Ine Engels haalde in 2019 een master in de taal- en letterkunde Engels-Spaans en studeert daarna kunstwetenschappen. Ze heeft een passie voor de kunst en cultuur van Spanje en Latijns-Amerika. Haar voornaamste onderzoeksprojecten zijn het analyseren van de kortfilm Destino, een samenwerking tussen Salvador Dalí en Walt Disney, en het literaire genre ‘lo fantástico’ in Argentijnse fictie. In februari 2020 neemt ze deel aan het project Bandwerk, een initiatief van erfgoedzuidwest waarin kunstwerken worden geregistreerd en gedigitaliseerd.