U bent hier

Kan het anders?

Patrick Van Caeckenbergh - Maquette: De boodschap der ingewanden

 

Vanwaar komen wij, wie zijn wij en hoe kunnen we anders leven? Patrick Van Caeckenbergh is pantoloog en kunstenaar. Hij onderzoekt de oorsprong van de wereld, zichzelf en uit ook zijn bezorgdheid over hoe we als mens met elkaar en onze omgeving omgaan. Voor hem is het tijd voor een andere aanpak. Hij creëert met zijn werk in Zeno X Gallery een andere kijk op de wereld.

 

Patrick Van Caeckenbergh (°1960, Aalst) werkte de voorbije vijf jaar aan de serie werken ‘Le Monde à l’Envers’. Ze gaan over respect en zorgzaamheid voor al het leven op aarde. Er is veel leed en ellende. Hoe is het zo ver kunnen komen? Zijn werk bestaat voor 95% uit het bestuderen en verzamelen van informatie. Dat brengt Van Caeckenbergh samen tot een eigenzinnige collectie. Hij bricoleert en assembleert. De verzamelingen zijn kleurrijk en prikkelend. Hij toont zo veel gecondenseerde informatie dat we telkens meer details ontdekken. De werkjes doen denken aan kleine retabels of een rariteitenkabinet.

 

‘Maquette: Een monument voor het antropoceen (Het schietlood)’, 2015 – 2020, 193,2 x 51,5 x 52,5 cm, mixed media.

 

Voor zijn werk put Van Caeckenbergh uit folkloristische verhalen of mythologieën. In die collectieve denkbeelden is ontstaansgeschiedenis gecondenseerd. Ze zijn analoog in elke cultuur, al verschillen de afbeeldingen soms. Van Caeckenberghs knipt en plakt informatie uit verschillende bronnen en culturen. Zijn zoektocht naar waar we vandaan komen, vertaalt zich in terugkerende beelden die naar geboorte verwijzen: het ei, de baarmoeder of de moederschoot. Caeckenbergh heeft veel aandacht voor elementen en bouwstenen waaruit het leven op aarde is opgebouwd. 

 

‘Le monde à l'envers (Het masker)’, 2015 – 2020, 265,5 x 195,0 x 90,5 cm, mixed media, (unique in a series of 3 + prototype). Photographer: We Document Art. Courtesy Zeno X Gallery, Antwerp.

 

In zijn huidige tentoonstelling staat de sjamaan centraal. Een sjamaan is een observator, bron van wijsheid en bemiddelaar die inzicht en/of genezing brengt. Net zoals de sjamaan observeert Van Caeckenbergh de wereld. Hij gebruikt het beeld van de sjamaan omdat het iemand is die meer en beter weet. Een sjamaan gebruikt zijn of haar zintuigen anders en heeft een andere kijk op de dingen. Van Caeckenbergh zoekt een andere kijk op de wereld omdat de huidige aanpak en omgang met elkaar en onze leefomgeving niet werkt. 

 

‘Het anatomisch theater (De waterval)’, 2015 – 2020, 136,5 (h) x 730,0 x 79,5 cm, mixed media. Photographer: We Document Art. Courtesy Zeno X Gallery, Antwerp

 

Met de titel ‘Le Monde à l’Envers’ of ‘de wereld op z’n kop’ verwijst Van Caeckenbergh letterlijk en figuurlijk naar iets bekijken vanuit een ander perspectief. Hij verbeeldt de sjamaan met een omgekeerd anatomische figuur als masker, wat kan openplooien tot aan de baarmoeder. Van Caeckenbergh grijpt vaak terug naar archetypes en sjamanenkennis. Deze zaken zijn zo oud als de mensheid, maar in veel culturen in onbruik geraakt. Kunnen we er iets uit leren of geeft het ons inzicht om ons anders te gedragen? Als we anders naar dingen kijken, hebben we meer respect voor onszelf en de wereld en dragen we er beter zorg voor. Dat is nu net wat voor Van Caeckenbergh zo belangrijk is. Daarom creëert hij met de beelden die hij verzamelt een ander wereldbeeld, eentje dat voor hem beter werkt.

 

‘Maquette: De schoot (De mythe van de eeuwige terugkeer)’, 2015 – 2020, 79,3 (h) x 46,7 x 106,9 cm, mixed media.

 

‘Le Monde à l’Envers’ in Zeno X Gallery, Godtsstraat 15, 2140 Borgerhout.

28 oktober - 19 december 2020 &

13 januari - 20 februari 2021

(gesloten tussen 19 december en 13 januari)

Van wo – za van 13-17u

www.zeno-x.com

 

Artikelfoto: ‘Maquette: De boodschap der ingewanden (Het anatomisch theater)’, 2015 – 2020, 167,5 (h) x 61,5 x 163,0 cm, mixed media. Photographer: We Document Art. Courtesy Zeno X Gallery, Antwerp.

 

Indra Devriendt

Indra Devriendt studeerde schilderkunst en cultuurwetenschappen. Ze is gespecialiseerd in hedendaagse beeldende kunst en recenseert sinds 2007 regelmatig voor kunstbladen. Daarnaast schrijft ze tentoonstellings- en portfolioteksten voor kunstenaars. Ze houdt ervan om haar passie voor kunst met anderen te delen.