U bent hier

Het openluchtmuseum II: Over de grenzen heen

 

De COVID-19-maatregelen hakken naarstig in onze geplande museum- en tentoonstellingsbezoeken, en zonder de broodnodige dosis cultuur, beginnen de ontwenningsverschijnselen de kop op te steken. Geen nood, ook op straat valt iets te ontdekken. Fotografe Louise D'Eer gaat op verkenning. Vandaag: Olam van Danny Matthys. 

 

Olam, een werk van beeldend kunstenaar Danny Matthys (°1947), bestaat uit 100 levensgrote torso’s gemaakt uit beton. Het werk was oorspronkelijk liggend bedoeld, maar in 1997 gaf Jan Hoet er de voorkeur aan het op te hangen aan de linkerzijgevel van het SMAK. Daar kan u het vandaag nog steeds bewonderen. 

 

 

Hoewel hij in de jaren ’60 voornamelijk bekend was als pionier in de foto- en videokunst, zocht Matthys in de jaren erna allerhande andere media. Beeldhouwen, schilderkunst en assemblage zijn daar enkele van. De structuur van een kunstwerk als een esthetische kracht is een van de handelsmerken van Matthys. 

 

 

Ook in Olam zit de esthetische kracht grotendeels in de structuur waarin het wordt gerepresenteerd. Het Hebreeuwse woord olam betekent ‘over de grenzen heen’. Die grenzen kunnen verschillend worden opgevat. Enerzijds is er de letterlijke grens tussen de binnen-en buitenkant van het SMAK. Anderzijds zijn de torso’s steeds in twee stukken verdeeld en onder elkaar opgehangen. Het zorgt voor een discontinuïteit die een bijna hypnotiserend effect heeft. 

 

 

Mens Running Trainers

Louise D'Eer

Louise volgde fotografie aan de Academie voor Beeldende Kunst Gent.  Ze is actief als fotografe op culturele evenementen zoals Memento Woordfestival in Kortrijk en fotografeert muziekprojecten. Daarnaast is ze als doctoraal onderzoeker verbonden aan de onderzoeksgroep Zorg rond Levenseinde  aan de VUB en UGent. In fotografie probeert Louise maatschappelijke thema's te verbinden met beeld. Naar dit aspect gaat ze op zoek in de fototentoonstellingen die ze bezoekt.