U bent hier

DE PLEK IV: Jolijn Baeckelandt

Jolijn Baeckelandt

 

Iedere maand vergezelt okv.be-fotografe Louise D’Eer een kunstenaar naar een inspirerende plek. Deze maand volgt ze schilder Jolijn Baeckelandt.

 

Jolijn Baeckelandt (°1993) studeerde schilderkunst aan het KASK in Gent en sleepte al onmiddellijk na haar afstuderen de prestigieuze KOMASK Master Salon Award 2016 in de wacht. Sindsdien stelde ze op diverse plaatse tentoon, zoals op de Biënnale van België. Momenteel woont en werkt Jolijn in Antwerpen, maar als inspirerende plek neemt ze me mee naar haar geboortestad, Oostende.

 

Soms kun je wat leeggezogen worden door het ritme van de stad en van het leven, waardoor er een soort geladenheid wordt gecreëerd die ik gebruik om te schilderen. Als ik aan de zee ben en het is even leeg, dan voel ik die emoties opnieuw en worden ze aangewakkerd voordat ik opnieuw begin te schilderen. Ik ga nooit lang aan een schilderij werken maar in korte golven van concentratie. Zoals de golven van de zee. Je hebt de eerste golf, dan wacht je weer even, dan de tweede, enzoverder.

 

 

Jolijn heeft een dagboek waarin ze beelden tekent die haar aandacht trekken. Vervolgens kiest ze hier een interessant beeld uit dat ze verder uitwerkt tot een schilderij. Hoewel Jolijns schilderijen gebaseerd zijn op realiteit, zijn ze geen exacte kopie van de werkelijkheid maar een cartooneske weergave.

 

Al van kleins af aan ging ik op de pier of op het strand tekenen. Ik probeerde de realiteit na te bootsen maar het kwam er steeds karikaturaal uit. Onbewust focuste ik meer op zaken zoals de opgetrokken kousen bij een toerist. Die kousen tekende ik veel hoger dan ze in werkelijkheid zijn. Dat is dan een drang die ik niet kan tegenhouden (lacht).

 

 

Een cartooneske manier om levensvraagstukken en kantelpunten in het leven weer te geven, is een stijl die Jolijn zich eigen heeft gemaakt. Maar op de weg ernaartoe was het niet gemakkelijk om onmiddellijk au sérieux genomen te worden.

 

Je start aan de academie en plots kom je terecht in een ietwat dramatische schilderkunstsfeer. Ik worstelde daarmee omdat ik dacht dat het allemaal serieus moest zijn. Toen heb ik een keerpunt gehad en ben ik gewoon beginnen maken wat juist voelde. Uiteindelijk dreef ik hard door, accepteerden ze mijn werk en kwam er een wederzijds respect.

 

 

Naast de cartooneske elementen, vallen de kleuren en de grootte van Jolijns werk op.

 

Het formaat dat ik momenteel gebruik is 1m90 op 1m70. Dat kan net in de standaard deur. Vroeger maakte ik soms groter werk, maar ik heb ooit meegemaakt dat ik verhuisde en mijn werk niet in de lift of op de trap paste (lacht). Dus nu blijf ik altijd onder de 2m.

 

Air Jordan

Louise D'Eer

Louise volgde fotografie aan de Academie voor Beeldende Kunst Gent.  Ze is actief als fotografe op culturele evenementen zoals Memento Woordfestival in Kortrijk en fotografeert muziekprojecten. Daarnaast is ze als doctoraal onderzoeker verbonden aan de onderzoeksgroep Zorg rond Levenseinde  aan de VUB en UGent. In fotografie probeert Louise maatschappelijke thema's te verbinden met beeld. Naar dit aspect gaat ze op zoek in de fototentoonstellingen die ze bezoekt.