U bent hier

DE PLEK II: Flore Deman

Flore Deman

 

Iedere maand vergezelt okv.be-fotografe Louise D’Eer een kunstenaar naar een inspirerende plek. Deze maand volgt ze illustrator Flore Deman.

 

Illustrator Flore Deman (°1992) staat nog maar aan het begin van haar carrière maar heeft al een hele reeks projecten op haar naam staan. Illustraties voor onder meer voor Nest Magazine, Watou Festival, Ghent Jazz en Poëzieweek zijn maar een glimp van haar opdrachten. Samen me auteur Lynn Pinsart werkt ze nu aan twee kinderboeken, die verwacht worden dit najaar. 

 

Voorheen combineerde Flore haar job bij de cultuurdienst van stad Waregem met haar werk als illustrator. Sinds juni 2020 werkt ze voltijds als illustrator. In de drukte van al haar projecten is het belangrijk voor Flore om tot rust te kunnen komen. Dat doet ze op een inspirerende plek in Gent: de Sint-Pietersabdij. 

 

 

"Gent is de stad waar ik als studente met illustratie startte, en ook mijn eerste opdrachten kreeg. Maar Gent kan heel druk zijn en met veel prikkels. De Sint-Pietersabdij is voor mij een rustpunt in de stad. Je hebt uitzicht op het water en je zit hier bovendien tussen de wijngaarden. Hoewel de wijn naar het schijnt echt niet te drinken is." (lacht)

 

Ook voor het opdoen van inspiratie trekt Flore eerder de natuur in dan naar het bruisende stadsleven.

 

"Je hebt kunstenaars die op een druk terras in het centrum van Antwerpen inspiratie opdoen. Ik heb graag dat mijn brein ruimte krijgt.  Als ik tot rust kom in de natuur, komen voor mij de goede ideeën en krijgen mijn ideeën vorm."

 

 

 

De natuur biedt meer dan inspiratie. Ze speelt een rol in de thematiek van Flores illustraties.

 

"Mijn illustraties zijn altijd natuurgerelateerd of organisch. De natuur nodigt me uit om details te zien die ik in een stedelijke context niet kan oproepen. Ik zie dan bijvoorbeeld hoe blaadjes en boomstammen gevormd zijn.  Het mogen tropische planten zijn, vleesetende planten, dat maakt eigenlijk allemaal niet uit." 

 

Daarnaast beschrijft Flore zichzelf  als fervent cultuurganger en houdt ze van tentoonstellingen en concerten. Ze merkt echter op dat tentoonstellingen over illustratie nog steeds in de minderheid zijn.

 

"Ik had ooit een gesprek met een galerijhouder die zei dat illustratie wel een kunst is, maar een toegepaste kunst. Ik denk dat daarin het probleem zit. Galerijen staan niet te springen om illustratoren te vertegenwoordigen. Ze gaan ervan uit dat je in opdracht tekent en niet aan je eigen portfolio werkt. Dat klopt niet."

 

 

Momenteel is Flore een illustrator die sterk in haar schoenen staat. Ze heeft een eigen stijl en communiceert aan opdrachtgevers duidelijk wat ze van haar kunnen verwachten. Maar als beginnende illustrator was dit niet altijd even gemakkelijk.

 

"In het begin was het soms moeilijk om voor mezelf op te komen en om te zeggen “dit is wat ik doe”. Mijn lief heeft toen gezegd: “Flore gij zijt geen illustrator van de Aldi”. Ik heb daarmee gelachen, maar het is uiteindelijk wel waar. Dat wilt zeggen dat mensen je als kunstenaar moeten waarderen, je werk moeten respecteren en daar iets voor willen betalen. Op die manier voorkom je dat je illustraties bandwerk worden en behoud je je eigen denkwijze en interpretatie van een thema."

 

 

2020 was voor Flore een druk maar vooral een goed jaar. Voor haar illustratie ‘The Narcissist’ werd ze in april genomineerd voor de World Illustration Awards waarbij ze samen met 29 anderen werd geselecteerd uit 4300 inzendingen. Zelf blijft ze er nuchter bij. 

 

"The World Illustration Award is natuurlijk een toffe lijst om in te staan. Ik had mijn werk ingediend zonder hoge verwachtingen om genomineerd te worden. Als ik win, val ik van mijn stoel, denk ik (lacht). Maar er is niet gezegd dat ik volgend jaar niet opnieuw kan deelnemen. Dan dien ik voor meerdere categorieën in, bijvoorbeeld voor de kinderboeken waarvan ik momenteel de illustratie doe."

 

 

 
green patent leather adidas size 13 women

Louise D'Eer

Louise volgde fotografie aan de Academie voor Beeldende Kunst Gent.  Ze is actief als fotografe op culturele evenementen zoals Memento Woordfestival in Kortrijk en fotografeert muziekprojecten. Daarnaast is ze als doctoraal onderzoeker verbonden aan de onderzoeksgroep Zorg rond Levenseinde  aan de VUB en UGent. In fotografie probeert Louise maatschappelijke thema's te verbinden met beeld. Naar dit aspect gaat ze op zoek in de fototentoonstellingen die ze bezoekt.