U bent hier

DE PLEK I: Frederik Buyckx

Louise D'Eer Frederik Buyckx

 

Iedere maand vergezelt okv.be-fotografe Louise D’Eer een kunstenaar naar een inspirerende plek. Deze maand volgt ze fotograaf Frederik Buyckx.

 

Frederik Buyckx (°1984) studeerde fotografie aan het KASK in Gent en startte in 2010 als freelancefotograaf. Het leverde hem verschillende prijzen op. In 2013 won hij de World Press Photo, in 2017 werd hij voor zijn reeks WOLF uitgeroepen tot Photographer of the Year door de Sony World Photography Awards en in 2019 won hij de LimaPhoto-prijs voor Belgische documentairefotografie.

 

In Frederiks laatste reeksen WOLF en Horse Head staat de verbinding tussen mens, dier en natuur centraal. Die verbinding is terug te vinden op zijn inspirerende plek, zijn woonboot. Frederik woonde oorspronkelijk in een rijhuis in Gent maar zonder tuin en aan een drukke straat. Een gevoel van vrijheid en eenheid met de natuur ontbrak, totdat hij in zijn zoektocht naar een nieuwe woonplek op een woonboot stuitte.

 

 

“Het is een meer avontuurlijke manier van leven en het geeft gewoon veel meer connectie met de natuur. Dat is de reden dat ik hier graag thuis ben, tot rust kom en mij geïnspireerd voel door de omgeving.”

 

De fotografieprojecten van Frederik vinden doorgaans plaats in het buitenland. De reeks Horse Head maakte hij tijdens de strenge winter in Kirgizië. Voor andere reeksen trok hij naar onder meer Brazilië, Pakistan en Albanië. Net door die reizen in het buitenland, wint zijn rustgevende thuisplek aan belang.

 

“Natuur is hetgeen mij graag doet thuiszijn hier. En dat is belangrijk want ik ben veel tijd op een jaar niet thuis. Of thuis bij mensen in andere landen. Hierdoor is het nodig dat je eigen plek er één is waar je je thuis voelt en op je gemak.”

 

 

Deels omdat er geen onmiddellijke buren zijn, straalt de woonboot een onmiddellijk gevoel van rust uit. Hoewel Frederiks laatste fotoreeksen eerder focussen op natuur, is er zeker ook een sociaal aspect aan verbonden.

 

“Het is niet omdat er vaak geen mensen op de foto staan dat er geen menselijk contact is. Het is net het tegenovergestelde. Op dat vlak ben ik zeer sociaal in mijn werk en vind ik verblijven bij en optrekken met de lokale bevolking heel belangrijk. Dat verrijkt me enorm en daagt me ook uit aan deze reizen.”

 

Ook na afloop van de projecten, blijft het contact met de lokale bevolking behouden.

 

 

“Het gebeurde ooit spontaan dat ik bij mensen foto’s bracht en ik merkte hoezeer zij apprecieerden dat ik terugkwam. Op het moment dat je arriveert ben je een buitenstaander. Maar door er te verblijven en terug te keren bouw je goede vriendschappen op. En krijg je als het ware bijna een tweede familie.”

 

Tot slot kiest Frederik er bewust voor om zijn thuisplek van zijn werkplek gescheiden te houden, en deelt hij een atelier met bevriende fotografen.

 

“Het gescheiden houden van je werkplaats maakt van je huis een leuker huis. Je relateert je werk niet meer aan deze plek. Het is dus bewust voor het sociale en het productieve dat ik op zoek ben gegaan om een werkplek te creëren samen met anderen.”

 

Momenteel werkt Frederik aan een project in België waarin hij de relatie mens-natuur onderzoekt. Voor een expo van zijn project Horse Head, kan je vanaf 2 oktober terecht in CC De Factorij in Zaventem.

 

 

Louise D'Eer

Louise volgde fotografie aan de Academie voor Beeldende Kunst Gent.  Ze is actief als fotografe op culturele evenementen zoals Memento Woordfestival in Kortrijk en fotografeert muziekprojecten. Daarnaast is ze als doctoraal onderzoeker verbonden aan de onderzoeksgroep Zorg rond Levenseinde  aan de VUB en UGent. In fotografie probeert Louise maatschappelijke thema's te verbinden met beeld. Naar dit aspect gaat ze op zoek in de fototentoonstellingen die ze bezoekt.