U bent hier

‘Man van smarten’ voorgesteld in Museum M

 

Peter Carpreau, conservator bij Museum M, Man van Smarten voor: een vijftiende-eeuwse Christusfiguur met doornenkroon. De nieuwste aanwinst voor de Leuvense stadscollectie werd eind oktober 2019 op een veiling van veilinghuis Christie’s in New York voor 140.000 dollar aangekocht en was daarvoor in het bezit van een New Yorks privéverzamelaar. 

 

Het werk wordt toegeschreven aan het atelier van Dieric Bouts, die rond 1410 in het Nederlandse Haarlem werd geboren maar vanaf 1448 actief was in en rond Leuven. Het vijftiende-eeuwse Leuven kende niet alleen een vruchtbaar intellectueel milieu rond de eerste universiteit in de Lage Landen maar onder hertog Filips de Goede ook een grote bouwactiviteit. Bouts werkte voor het Leuvense stadhuis (De gerechtigheid van Keizer Otto III, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België) en de nieuwe Sint-Pieterskerk (Laatste Avondmaal en De Marteling van de Heilige Erasmus, Sint-Pieterskerk Leuven) enkele belangrijke opdrachten uit. Aan de hand van jaarring- en koolstofdateringen op het houten paneel schatten onderzoekers het ontstaan van dit werk rond 1470, wanneer Bouts aangesteld was als Leuvens stadsschilder. Hij overleed er op 6 mei 1475. Zegels op de achterkant van het paneel kunnen de herkomstgeschiedenis van het paneel verder helpen blootleggen. 

 

‘De gerechtigheid van Keizer Otto III, De marteldood van de onschuldige (linkerluik) en De vuurproef (rechterluik)’ - Dieric Bouts, 1471-1473, KMSKB - foto : J. Geleyns - Art Photography


Overzichtstentoonstelling

De aanwinst moet worden gezien als een niet onbelangrijke stap in de aanloop naar een overzichtstentoonstelling rond het oeuvre van Bouts. Dieric Bouts was tijdgenoot van Jan van Eyck en Rogier Van der Weyden en enkele belangrijke werken die hij in Leuven vervaardigde, het Drieluik met het Marialeven (Prado, Madrid) en Triptiek met de kruisiging (Koninklijke kapel, Kathedraal van Granada), tonen zijn aanzien bij leven en na zijn overlijden aan. Bouts is voor Leuven wat Van Eyck is voor Gent. 

 

“De aankoop van het werk gebeurde in eerste plaats op voorstel en advies van onze eigen mensen. Zij gaan via een breed netwerk na welke werken effectief aan het atelier van bijvoorbeeld een Dieric Bouts kunnen worden toegeschreven en wanneer zo’n werken op de markt komen. We hebben daarvoor jaren geleden een fonds opgericht dat ons toelaat die werken waarvan we denken dat ze onze collectie en ons tentoonstellingsbeleid verder kunnen versterken aan te kopen.” verklaarde Leuvens schepen van Cultuur Denise Vervoort in november 2019 aan Radio 1. 

 

De restauratie van de Sint-Pieterskerk loopt momenteel op zijn einde en met Man van Smarten komt nu een derde Bouts in de stadscollectie. 

 

Bram Jef Vercauteren

Bram Jef Vercauteren (1994) is kunsthistoricus en cinefiel. Hij studeerde kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent en specialiseerde zich in Vlaams erfgoed en negentiende-eeuwse neo-architectuur. In zijn vrije tijd gaan zijn interesses uit naar beeldende kunsten, literatuur, film en theater.